Friday, June 8, 2012

Dilema sang pemandu di T-junction.


Astaghfirullah. Astaghfirullah. Astaghfirullah.

Ambil lesen. Belajar memandu. Sekurang-kurangnya lepas test JPJ, dapat P, dah declare yang kita sekarang seorang pemandu. Dah boleh pegang stereng, dah pandai balance minyak, clutch dan break.

Tapi ingat tak, yang bila dah dapat lesen itu, tambah satu lagi tanggungjawab untuk kita. Tanggungjawab semasa memandu. Keselamatan orang lain, nyawa orang lain, ada pada tangan dan kaki kita. Keselamatan diri, keselamatan penumpang, dan keselamatan pemandu-pemandu dan penumpang-penumpang di atas jalan. Sebahagiannya pun bergantung pada kita.

Apa kisah nya?

Tengah hari tadi, baru habis kelas. Betul-betul baru. Selalunya students dentist nie, pergi mana-mana especially balik dari kelas, memang berbondong-bondong gerak pulang ke Tabari bersama-sama. Kalau ada mana-mana yang terlupa Tabari itu apa, nama penuhnya Mahallah Tabari. Itu adalah asrama UIA yang terletak dekat luar dari kawasan UIA. Kebanyakan penduduknya adalah pelajar Tahun satu intake 2011/2012.

Depan sekali kereta Fatin Azmi, classmate aku yang sorang. Belakang Fatin Azmi sebuah kereta Hilux dan belakang lagi ada kereta Proton Pesona. Belakang Pesona, kereta Anati, juga classmate aku lagi sorang. Jauh sikit dari kereta Anati baru lah kereta aku tiba.

Entah macam mana, selepas sahaja kereta Fatin Azmi selamat melintas, bedebooommm! Kereta Hilux dan Pesona berlanggar. Anati dan penumpang kereta Anati jadi saksi depan mata. Izzani dan penumpang kereta Izzani lambat sedikit, tapi masa sampai, dua-dua masih baru, masih berasap lagi.

Fuh, ketaq lutut kata orang. Lagi-lagi bila tau masih ada orang yang tersepit dalam tuh. Masa tuh, mata pun sibuk-sibuk nak tengok kanan. Tapi, aku fikir, tak boleh tak boleh. Aku ada penumpang-penumpang dalam kereta. Kawan-kawan aku. Fahmi & Liyana. Keselamatan mereka, keselamatan aku. Focus Izzani. Entah kenapa kereta banyak sangat & slow. Biasalah, kereta slow sebab nak tengok accident tuh kan. Syukur, melintas dengan selamat.

Disebabkan aku tak ada chance sangat nak intai-intai, aku ambil keputusan, lepas beli makanan, hantar Fahmi & Liyana ke Tabari, aku nak berjalan kaki sendiri ke tempat kejadian. Nak tengok betul-betul depan mata.

Astaghfirullah. Pelajar UIA. Perempuan. Aku tak tahu ini kali berapa pelajar UIA menjadi mangsa T-junction tersebut.

Drivernya masih kuat. Masih mampu hubungi pihak-pihak tertentu, masih mampu menenangkan sahabatnya itu. Tak kurang juga, pihak security UIA juga jalankan tanggungjawab mereka di situ. Berpeluh-peluh mereka. Appreciate them. Sahabatnya tadi yang tersepit di side pemandu dah selamat dikeluarkan. Aku tabik pada pasukan BOMBA. Sangat pantas. Pantas. Pantas sangat. Si penumpang itu dah selamat dikeluarkan, tapi masih terbaring di atas rumput di tengah-tengah jalan.

Sayup-sayup bunyi dia mengerang kesakitan. Lagi-lagi bila orang ramai nak angkat dia naik atas strecher. Mukanya, tangannya berdarah-darah. Kalau dilihat pada bahagian lain, semuanya nampak macam okay. Harapnya begitulah. Cuma, muka lah yang banyak darah sikit. Dan ingat people, kawasan muka itu lah kawasan yang penting untuk kita jaga sebenarnya. Banyak wayar-wayar halus yang boleh spread infection dari muka ke kepala. Bila dalam kepala, worst.

Orang ramai gagal menghubungi pihak Ambulans hospital. Panggilan di-blocked. Syukurlah. Ambulans dari UIA sampai sebaik sahaja terima panggilan dari seorang lecturer UIA yang turut berada di situ.

Disebabkan pelajar course lain kebanyakannya sudah pulang, maka yang berkerumun di situ kebanyakannya senior-senior dan kawan-kawan dentist sendiri. Macam mana kenal? Kalau jumpa students yang pakai tunic warna-warna dengan seluar putih (uniform kami), maka, warga Dentistry lah tuh. Sempat jugalah aku tanya seorang brother senior dentist tentang kecederaan pada muka. Because you know why, for dental students, area of Head & Neck is our priority. Including face. We learn very deep.

Dekat IIUM Online, dekat IIUM Kuantan Chit-Chat, dah ramai orang pesan dah, hati-hati di simpang empat itu. Please please people. Make it slow slow, pandang kiri kanan, then rasa okay, lintas lah dengan selamat. Mana MPK? Pacakkan sebatang traffic dekat situ boleh? Dulu Tabari ini tiada ramai penduduk. Sekarang dah ramai. Jangan jadikan pelajar UIA mangsa simpang empat lagi.

Takut. Dilema pemandu menghantui. Semoga yang si driver tadi hilang traumanya, yang si penumpang selamat sihat pulih seperti biasa. Dan, Allah, protect all of us. Amin Ya Rab.


1 comment:

  1. that's y la kalo kitorg buat town layout, lecturer marah btol kalau ade simpang empat..here goes the town planner's role plak..haha..simpang empat=BAHAYA! kata lecturer.

    ReplyDelete

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.