Friday, August 3, 2012

Ini serius.

Facebook la(sekarang) ini, macam-macam. Makin tambah-tambah pula dosa umat rasanya.

Mula dengan page-page cerita mengarut, cerita gosip-gosip buruk orang, yang teruk pages yang menghina Islam, orang murtad. Bukan main banyak. Astaghfirullah.

Paling latest yang aku bara baca page-page yang menghimpunkan gambar-gambar wanita. Untuk apa tujuannya, aku pun tak tahu. Ya Rab. Apa nak jadilah dengan dunia kita sekarang ini ya? Aku tak tahu siapa insan-insan yang bertanggungjawab untuk benda-benda nie semua.

Kalau dia Muslim, aku pohon berilah hidayah pada dia. Insaf kan lah dia. Panjangkan lah umur dia supaya dia boleh bertaubat dan minta maaf pada orang-orang yang dianiaya.

Tetapi, sedikit sebanyak, ada moral yang kita dapat. Macam aku sendiri contohnya. Sebelum-sebelum ini, bila baca, bila dengar talk, orang kata kurang-kurang kan lah upload gambar kita dekat Facebook tuh. Orang boleh buat macam-macam.

Aku fikir, as long as gambar aku tuh takde yang over, meaning that, takde yang dedah-dedah, takde gambar sorang-sorang dengan camera tangkap sendiri jarak 2 cm dari muka, gambar ada muncung itik, muncing tikus, peace sebelah pipi, pipi kembong-kembong, mata kenyit sebelah (memang aku tak reti pun tangkap gambar gaya-gaya macam ini), aku rasa okay. Tapi sebenarnya, pakaian kita, atas bawah semua kena tengok. Kadang-kadang, kita rasa okay, tapi orang yang tengok, entah, macam-macam dia orang boleh fikir.

Tak nak lah.

Aku bercakap sebagai orang yang biasa-biasa lah ya. Bagi side orang yang suka upload gambar, love pictures so much, nak share gambar-gambar menarik dengan kawan-kawan. Aku rasa part paling penting sekali adalah observe pakaian dulu kot. Untuk gaya ambil gambar, tak risau sangat sebab orang yang biasa-biasa memang akan ambil gambar dengan gaya biasa-biasa saja. Orang yang luar biasa sahaja yang suka buat gaya-gaya seperti yang telah aku nyatakan di atas.

Di mana tadi? Observe pakaian ya.
Paling penting sekali, aku rasa, make sure pakaian itu tak berbentuk kot. Biar badan nampak straight, apa salahnya kan. Daripada nampak lekuk-lekuk, tak sedap orang pandang. Yang kedua, bila pakai tudung, jangan lah hanya sekadar untuk tutup kepala, but make it untuk tutup dada sekali. Jangan biarkan open area dekat situ.

Benda-benda hot spot macam itu lah yang kita kena cover lebih sebenarnya. Bukan lagi hot spot lagi open. Yer dak?

Lagi satu, kalau dah elok-elok pakai lengan panjang, pakai inner, jangan lah senseng pula yer lengan tuh ya. Dan bagi certain-certain yang suka pakai lengan three quater, apa salahnya jika panjangkan saja sampai bawah.

Yang lain-lain tuh, masing-masing pun dah tau aku rasa. Aku just bagi tahu mana part yang paling penting sekali saja lah, sebab itu sebenarnya yang paling bahaya.

Aku terfikir,
Kalau mati lah kita, sampai bila gambar-gambar macam itu nak jadi tatapan orang.

* * *

Jadi tadi, aku baru sahaja selesai buat pembersihan gambar di setiap corong laman sosial aku. Dari Facebook, berpindah ke Myspace.

Myspace. Biasalah. Gambar masa tak matang. Sekarang dah matang sikit, barulah faham, barulah privatekan satu-satu album. Delete mana yang tak perlu.

Masih belum terlambat kawan-kawan.



0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.