Friday, August 3, 2012

Kejadian bas & pejalan kaki, UIA Gombak.

Ikutan kemalangan yang melibatkan sebuah bas rapid dan seorang pekerja UIA sendiri. Kemalangan maut.

Aku nak taip pun tak sampai hati. Aku tau berita ini just on time juga. Itu pun sebab ada sorang kawan post pasal that breaking news dekat IIUM Online subuh-subuh tadi. Dan lagi sorang kawan tweet berita ini dekat twitter. Both of them, dua-dua dekat tempat kejadian masa itu. Baru pulang dari masjid solat subuh mungkin. Almaklum lah, sekarang ini, semua orang dah boleh online pakai handphone jer. Handphone pula sentiasa berada di tangan. Tuh berita dengan pantasnya boleh sampai.

Dia orang cakap,
&

Bila baca part kena gilis tuh, Astaghfirullah, tak dapat bayang rasanya macam mana keadaannya. Aku tak berani nak cerita lebih sebab aku bukan dekat sana & tidak dekat tempat kejadian pun. Dengar cerita orang, baca-baca comments orang jer. Kalau tambah-menambah, takut nanti ada yang kata, "Kau pahal budak UIA Kuantan tak payah sebok-sebok lah nak cerita bagai".

Apa yang aku boleh buat, sedekahkan Al-Fatihah dan takziah buat keluarga arwah. InsyaAllah, bertemu Allah pada bulan Ramadan, hari Jumaat, ada hikmahnya.

Kalau nak tahu cerita selanjutnya, maybe boleh baca dekat IIUM Online or mana-mana blog students UIA Gombak. Ada juga lah beberapa orang yang dah update pasal nie. Tak pun, aku rasa, berita nie mesti keluar berita punya. Ataupun surat khabar. Nanti boleh baca lah ya.

Pernah juga aku ke UIA Gombak. Macam yang kita semua sedia maklum, UIA adalah kawasan paling banyak bumper dalam dunia. Tak kira UIA Gombak mahupun UIA Kuantan. Memang all the way dalam UIA tuh korang bawa dengan gear 2, paling-paling pun gear 3 jer lah.

Apa tujuannya? Supaya kita maintain, slow slow jer dalam kawasan campus.

Yang berjalan kaki pun ramai kan pergi balik kelas, hati-hati ya. Kadang-kadang yang bawa kereta ini bukan tak nampak, tapi bila dah laju tuh, ada kala tak dapat nak kawal. Yalah, masing-masing masih jiwa muda. So, mana-mana pihak pun yang guna jalan raya, tengok-tengok orang lain juga tau.

Untuk bas pula, jangan laju-laju sangat lah. Semua tau kan, bas punya inertia besar. Kalau emergency brake sekali pun, susah juga nak berhenti. So, slow slow lagi selamat kan?

Huh. Lengkap dah semua. Walaupun aku tahu tak semua yang akan baca, at least just nak kita semua beringat. Bukan apa. UIA Gombak pun dah kira adik-beradik UIA Kuantan juga lah. & ramai kawan-kawan yang aku sayang ada dekat UIA Gombak. Aku harap mereka terus berhati-hati. Ya kawan?

Assalamualaikum.

Gambar diambil dari Lensa Qalbi.


0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.