Wednesday, September 12, 2012

Pengenalan.


Situasi 1.

Dalam kereta. Masa itu aku sedang ambil adik-adik junior first year dentistry dekat Mahallah dia orang since malam tadi ada sesi sharing moment between first year & second year.

Aku drive. Junior yang duduk belakang sit aku, "Ini kak Izzani kan?"

"A'ah. Macam mana kenal yer? Junior Taiping ker? Ala, malunya tak kenal junior. HIHIHI". Aku gelak. Mengada. HAHAHA.

"Eyh, tak lah. Junior dentist lah. Kenal akak sebab baca blog akak".

HEHE. Peace! =]


Situasi 2.

Masa itu pula majlis sudah start. Takde lah majlis sangat. Tidak formal pun. Satu demi satu junior perkenalkan diri dekat depan. Suasana itu sama macam aku first year dahulu. Depan senior, sebut nama sorang-sorang. Oohh. Seganyaaa. HAHA.

Situasi ini melibatkan junior yang lain pula.

"Nama saya ... Asal dari ... Ambil dentistry sebab ...... & suka baca blog Kak Izzani".

HIHIHI. Kembang aku yang sedang duduk di belakang. :P



Situasi 3.

Lepas dah habis sesi kenal kan diri, tiba masa sesi sharing moment pula. Sesi ini adalah pabila juniors dibahagikan kepada beberapa group yang mempunyai beberapa orang seniors second year (which are us lah).

Dalam group itu, apa junior nak tanya boleh tanya, senior sila jawab. Seniors juga akan share everything tentang pengalaman masa first year. Bukan lah cerita dari A sampai Z. Tertidur dalam kelas, waktu rehat makan dekat cafe tuh semua tak payah cerita lah. Ceritanya mainly tentang exam, belajar, buku, notes, how to deal with each of the lecturers, lecturer mana yang bagi notes, mana yang kena salin & of course things yang best masa first year which are model gigi, skull & zoo negara. HAHA.

Tiba-tiba seorang junior bersuara dalam group yang mana aku sedang berada. Kali ini junior yang lain pula.

"Akak, akak nampak lagi kurus lah dari dalam blog".

"AHAHA. Yeker? Awak baca blog akak juga ker?"

"A'ah. HEHE."

* * *


Terima kasih juniors. Tak sangka, ada juga orang nak buka, nak baca. Ingat kan untuk penulisan sendiri sahaja. Terima kasih. Terima kasih. Terima kasih juniors.

Saya lebih suka panggil juniors saja. Nak panggil adik-adik pun boleh, tapi, alah, kita beza setahun jer pun. Entah-entah ada yang beza beberapa bulan jer dengan saya. So, panggilan 'akak', 'adik' tuh tak perlu pun tak apa. Saya tak kisah. HAHA.

So, pengajaran yang aku dapat semalam bukan lah kita harus kembang bangga bila ada orang baca blog kita, ambil tahu tentang penulisan kita. Seriously bukan. TAPI, dari situ aku tahu yang banyak orang sedang lihat diri kita. Kadang-kadang kita tak sedar. Rasa macam kita saja yang syok sendiri tulis itu ini bla bla bla. Tapi rupanya, ada, ada yang baca. So, it reminds myself to be aware dengan any words, any ayat, any photos supaya tak sampai buat orang sekeliling tidak senang & tidak selesa.

Blog ini bebas. Bebas untuk semua orang baca, tapi jangan jadikan ia bebas untuk diri kita tulis apa saja.

Lagi satu, bila tau saja juniors ada buka blog ini, apa lagi, bukan main kembali lah semangat nak update blog semula. HAHAHA. Dan dan kan Izzani. HAHA.

Gambar camera Anati.


Apa-apa pun, welcome to Kulliyyah of Dentistry my dear juniors. This is our second home. May Allah ease all your ways. All the best & InsyaAllah.





0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.