Monday, February 20, 2012

Makna dalam lukisan.

Masa itu dia sedang sangat leka melukis gambar kedua ibu bapa nya. Lalu dia berkata, "Mencabar nih sebab gambar orang yang paling kita sayang mesti taknak cacat sikit pun kan".

Aku ambil masa dalam kereta, berfikir sejenak, sementara menunggu traffic light bertukar hijau dari merah. Erm. Macam tuh ker perasaan dia bila melukis gambar aku hari tuh yer? Totally the same mungkin tidak, sebab sayang ibu bapa mesti lah lebih. Lebih dari segala-galanya kecuali Allah Ta'ala dan Rasulullah tercinta.

Tapi, kalau betul dia ada rasa yang macam itu bila jari sedang sibuk melakar potret aku, syukur. Aku lah orang paling gembira pada waktu itu dan pada masa-masa akan datang.

Aku harap jawapannya YA.



Aku memang tak pandai dalam bab seni, lagi-lagi seni lukisan. Tapi, bila aku tengok sesuatu lukisan, rupa tak menjadi benda utama. Yang penting bagi aku adalah makna. Makna itu wujud dalam setiap lukisan manusia.



Sekian.

1 comment:

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.