Saturday, February 9, 2013

'Budak sekolah'

"Suddenly I missed all the time when I wore white, blue and yellow baju kurung, white and blue tudung, blue black, blue and black kain, and somehow blazer. #School"

You know, as now I am 22, I've gone through 8 schools along my journey as budak sekolah. Lapan okay, Lapan! Mesti ada yang lagi gempak dari ini, tapi bagi aku, ini dah cukup gempak untuk diri sendiri since siapa sangka aku boleh hidup nomad pindah pindah sekolah, biasakan diri dekat tempat baru sebanyak lapan kali. Woha!

Excluded tadika lah kan. Kalau masuk tadika, aku pun dah tak ingat nama-nama tadika itu. See, nama-nama. Means that tadika aku pun ada beberapa buah juga.

So, lets see how my journey as budak sekolah begin and end.

SK Jalan Kuantan 2, Kuala Lumpur (January 1998 - April 2000)
Here was my very first step entering school. Dekat sini lah kenangan nangis nangis dalam kelas masa minggu pertama sekolah darjah 1. Dekat sini lah belajar pergi balik sekolah naik bas dari darjah 1. Sekolah nie ada dua sesi. Pagi dan petang. SK Jalan Kuantan 2 akan jadi sesi petang untuk first half, dan sesi pagi untuk another first half. So, dekat sekolah ini lah belajar main tangkap-tangkap belalang masa balik sekolah petang sementara tunggu bas sampai. & & & Dekat sini lah ada tragedi ter-berry dalam kain. Opss! Masa darjah 1 weyhhh. HAHAHA. Paling penting, dekat sini aku ambil test PTS dan melayakkan aku untuk jadi salah sorang calon untuk ambil exam PTS.

SK Desa Pandan, Kuala Lumpur (April 2000 - December 2001)
Bila dah biasa pergi balik sekolah naik bas, tiba-tiba kena pindah sekolah sini di mana pergi balik sekolah abah hantar dan abah ambil. Kalau dulu naik bas, ramai kawan-kawan tunggu sama. Kali ini, tunggu abah sendiri, bila one by one kawan-kawan dah balik, mula lah nak nangis sebab ramai kawan dah balik. Beberapa kali nangis juga lah. Sampai kan pernah sekali berani suruh orang yang tidak dikenali hantar aku pergi office ibu. Woaahhh. Bahaya gila kan. Asal berani sangat masa tuh tak tau. Masa itu darjah 3. Then, dekat sini aku ambil exam PTS. Tapi, tak dapat lompat pun. Lompat si katak lompat saja lah. HAHA.

SK Putrajaya 1, Presint 8, Putrajaya (Januari 2002 - December 2002)

Berhijrah lah pula dari kota raya KL ke Putrajaya. So, masa nie aku duduk dekat Presint 16, tapi sekolah Presint 16 dalam pembinaan, so sekolah lah dulu dekat Presint 8. Masa nie first time lah aku masuk sekolah canggih, ada komputer dalam kelas. Pergi balik sekolah naik bas Nadi Putra. Alah, bas yang dekat Putrajaya tuh lah. Syok oo. Petang petang sementara tunggu koko start, aku dengan kawan-kawan makan chicken chop dekat Medan Selera sebelah sekolah, kadang lepak Library Awam dekat situ. Habis koko, naik bas, balik rumah. HAHA.

SK Putrajaya 3, Presint 16, Putrajaya (January 2003 - December 2003)
Then, the next year, sekolah dekat Presint 16 dah siap. So, kitorang budak-budak Presint 16 mostly pindah lah sekolah yang dekat dengan rumah nie kan. Pergi balik sekolah jalan kaki. Dekat sini aku dapat merasa satu sekolah dengan dua orang lagi adik aku, Izzati & Affiq. So, pergi balik kelas selalu jalan kaki dengan diorang dan kawan-kawan ramai-ramai. Serius kitorang selalu balik ramai-ramai sebab rumah kitorang semua dalam kawasan yang sama. HAHA. Sini best sebab dah lah pioneer, senior pulak tuh. HEHE. I took my UPSR here.

SMK Putrajaya 3, Presint 16, Putrajaya (January 2004 - August 2004)
Then naik Form 1, just pindah jer lah ke sekolah menengah sebelah kan. Kawan-kawan pun mostly dah kenal dah sebab rumah dekat satu, sekolah rendah sama pun lagi satu. Masa sekolah sini best lah sebab walaupun kitorang junior, tapi sangat rapat dengan seniors. Sebabnya, senior senior tuh pun kawan-kawan kitorang dekat area rumah tuh. Petang-petang kalau keluar jalan-jalan pun nampak muka yang sama. Ingat lagi, even masa nak dekat hari sukan, setiap rumah sukan mesti lah kena prepare untuk kawad lah, apa lah. Kitorang semua gather dekat taman rumah kitorang jer untuk buat preparation, buat props semua. HAHA. Time nak pindah dari sekolah nie lah paling sedih sekali sebab aku ada ramai sangat kawan-kawan dekat sini. Dari darjah 5 sampai form 1 sekolah sama, rumah kawasan sama, so, memang rapat dengan semua. Time nak pindah dari sini lah menangis gila gila. Sedih tinggalkan kawan-kawan baik.

SMK Kiaramas, Kuala Lumpur (August 2004 - April 2005)
Orait, kita berhijrah semula ke kota raya KL. Sekolah nie dekat dengan rumah aku sekarang. Masa masuk sekolah nie, aku dapat ramai kawan-kawan baru. Tapi, mostly kawan-kawan dekat sini pun yang dari kawasan dekat-dekat rumah jugak. So, pergi balik sekolah pun jalan kaki dengan kawan-kawan. Masa aku masuk, sekolah nie baru jer 8 bulan beroperasi. Baru lagi lah. So, students pun tak ramai lagi. Masa tuh cuma ada Form 1, Form 2, dan Form 4. Disebabkan sikit, so, kitorang rapat dengan semua students dalam sekolah nie, even dengan seniors pun. Ingat lagi, masa tuh ada camping dekat sekolah di mana semua students kena involve. Masa camping nie lah kitorang jadi rapat dengan semua orang.

SMK Seri Bintang Selatan, Kuala Lumpur (April 2005 - February 2007)
Orait. Pindah lagi sekolah. Dekat sini pergi balik sekolah again abah hantar dan abah ambil. Dekat sini, aku dapat lagi kawan baru. Cuma, kawan-kawan dekat sini bukan dari kawasan rumah aku. So, apa-apa hal sekolah memang dekat sekolah jer lah. Gambar dekat atas nie tapak perhimpunan kitorang, dan tingkap tingkap tuh kelas lah. Masa mula-mula masuk, aku rasa janggal juga lah sebab ramai sangat student Cina dekat sini since aku sebelum-sebelum nie memang sekolah yang majoriti Melayu. But then, dekat sini lah terasa bahang persaingan dalam belajar. Here I took my PMR.

MRSM Taping, Perak (February 2007 - December 2008)
My very first time being in boarding school. Sebelum masuk asrama, macam-macam fikir, dari macam mana nak hidup tak boleh tengok TV, sampai lah macam mana nak balik rumah selalu. Semua ada. Tipulah masa awal-awal masuk, walaupun dah Form 4, still touching kot nak kena tinggal dekat sini sebab dah biasa duduk dengan family. But, Alhamdulillah. Berjaya overcome! & tak dinafikan, dekat sini lah aku belajar sangat banyak benda dalam perjalanan nak jadi dewasa, nak berjaya, dalam masa yang sama menjaga diri dengan baik untuk jadi orang yang berguna. Kalau nak cerita pengalaman dekat sini, I need one single entri to tell all the moments here. Lagi-lagi bila dah tahun akhir sekolah kan. Lagi lah. Banyak moments yang memang tak boleh lupa. Daripada asalnya serius aku culture shock sikit sebab students semua memang kaki study, buku timbun timbun atas meja. Tapi, lama-lama, aku cuba biasakan diri dan cuba tergolong dalam cara hidup diorang juga. I learned so many things here. As this is my last place as budak sekolah, my SPM was done here!

And that was my journey of being BUDAK SEKOLAH...


0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.