Thursday, August 28, 2014

Tips makan murah di kedai mamak.

Inilah rakyat Malaysia. Pantang nampak benda murah, laju jer. Semua benda nak murah (yela. siapa suka beli benda mahal yer dak?) Agak-agak kalau masuk toilet harga 30 sen, minta diskaun 50%, dia bagi tak masuk toilet bayar 15 sen jer? Haha.

"Boleh lah bang. Saya buang air separuh jer, separuh lagi saya tahan bawak balik rumah..."

HAHAHA

* * *

Siapa suka makan mamak?

Aku! Aku! Aku!

Hahaha. Aku tak tahu lah manderem apa yang ada pada masakan mamak yang buat aku terliur setiap kali nampak dada ayam goreng mamak besar-besar bila lalu tepi kedai depa. Hoi. Dada AYAM goreng mamak tau, bukan dada mamak. Erk.

Bila dengar orang cerita kedai mamak ada ini, ada itu, letak ini, letak itu, aku cuma mampu berhusnuzon sebab bau ayam goreng dia sangat menusuk qalbu membuatkan aku terpaksa mengalah.

Tapi, satu masalah aku, makan dekat mamak kalau tak cecah sepuloh rengget atau almost sepuloh rengget tak sah. Mahal weh.

Yala. Mana tak nya, paha ayam dia pun tengok lah. Uummphh. Mantap. Isi tebal. wahaha. (tapi sorry aku tak reti makan part paha), taste aku part isi-isi. Tengok pipi lah. heeeeeee. Tengok pulak nasi dia. Satu pinggan menggunung nasinya.

Jadi, untuk mengurangkan kos sara hidup sebab harga barang dah naik dan demi menyokong saranan kerajaan untuk kurangkan makan ayam sebab harga ayam naik (opss), aku telah come out dengan satu idea dengan jayanya.

p/s: Hidangan ini adalah untuk dua orang makan.

Minta nasi satu pinggan pada orang kedai tuh, kalau agak-agak tak cukup, cakap, "Bos, kasi tambah sikit lagi lah nasi, tara cukup lah" sambil kenyit-kenyit mata sikit (hahahaha. JANGAN! Don't try this at any mamak stall). Dosa dosa. And then kandar kan segala kuah yang ada (maksudnya campur segala kuah kari kepala ikan, kari ayam, sambal ayam masak kicap, sambal udang, kuah ayam masak kurma, etc.) dan pilih seketul ayam yang paling besar sekali rupa parasnya, minta dia potong. Ambik papadom sikit.

Lepas tuh ambil pinggan lebih.

Pergi dekat meja yang anda dan kawan anda telah pilih, tunggu sampai dia kira. Selagi dia tak datang kira jangan usik nasi tuh. Berlakon lah main handphone ka, basuh tangan ka, pergi toilet ka, tengok burung berkicauan ka apa. Lepas jer dia datang kira dan dah bagi harga, apa lagi, kau divide nasi tuh kepada dua dan letak dalam pinggan lebih tadi.

Settled.

Satu pinggan lauk ayam dan papadom RM6.00. Bahagi dua, kos makan sorang RM3.00. Haaaa. Bukan senang dapat makan mamak dengan perbelanjaan hanya RM3.00 seorang.

Tak masuk air lagi lah. Tadi aku order teh ais. Agak manis teh ais dia. Jadi mungkin lepas nie aku akan cuba untuk menyokong saranan kerajaan untuk mengurangkan pengambilan gula untuk mengelakkan penyakit kencing manis.

Mungkin lepas ini aku order teh ais dan air kosong, minta gelas lebih pulak ker. Who knows.



1 comment:

  1. saya dah follow blog ini.kalau sudi follow balik
    http://bicarabihah.blogspot.com/
    terima kasih

    ReplyDelete

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.