Wednesday, August 27, 2014

Year 3 - Part II (Matapelajaran dan alkisahnya)

Ini sambungan tau. Kalau nak tau cerita yang sebelumnya, do click the link below.

Year 3 - Part I (Awal-awal masuk)

Actually aku tak tahu macam mana nak cerita the whole story of Year 3 nie sebab jangka masanya sangat panjang. So aku buat cerita ini part by part, dan mana-mana yang penting saja lah okay.

Masuk Part II, kita cerita tentang each subjects pulak lah okay.

CONS.
Subject cons ini subjek yang paling famous lah dalam dunia pergigian ini. Yang mana setiap tahun, dari Year 2, sampai lah Year 5, kau akan ambil subjek ini. Sebab kebanyakan patient yang datang ke klinik gigi memerlukan rawatan seperti tampalan. So, dalam subject cons nie lebih kepada tampalan lah.

Minggu-minggu awal tuh. Dr tunjuk demo dulu, apa yang ktorang kena buat bila dengan patient nanti. Then lepas Dr tunjuk demo, kitorang kena practice dengan partner masing-masing. Kena ambil E&D partner, present dekat Dr, scaling partner. After settle dengan partner, baru lah kitorang panggil patient.

Jangan risau pasal patient. Awal-awal tuh clinic bagi kitorang list nama patient. Sorang dapat 5 patients dulu masa tuh. Tapi, kalau kita ada patient sendiri lagi bagus. Senang sikit nak panggil kan.

Pasal requirement pulak, untuk cons, requirement dia carry forward sampai habis Year 5. By end of Year 3, kitorang kena siapkan 30% of the requirements untuk each class. Contohnya, Class I Amalgam, total kena buat 15 tampalan. So, by end of Year 3, kitorang kena buat 5 tampalan Class I. Dan macam tuh jugak lah untuk Class yang lain.

PROSTHO.
Prostho ini pulak subject gigi palsu. Mula-mula Dr akan tunjuk Demo. Lepas dah settle patient yang demo, clinic bagi kitorang patient. Patient yang pertama nie sharing case, which is satu patient, kita share dua orang dengan partner kita. Macam aku dulu, Fahmi buat gigi atas, aku buat gigi bawah. Tapi dia kira as satu requirement untuk masing-masing lah. Case yang pertama ini haruslah case Complete-Complete. Maksudnya, patient tuh mesti tiada gigi langsung atas dan bawah.

Requirement prostho, dia pun carry forward jugak. By end of Year 5, kitorang kena siapkan 12 denture. Tapi to allow you to take the examination, you need to complete at least 3 denture by end of Year 3.

Aku nasihatkan untuk prostho ini, better cari patient awal-awal. Sebab subject prostho ini memerlukan jangka masa yang agak lama untuk siapkan satu denture, dan banyak procedure untuk siapkan gigi palsu ini. Kau mungkin akan menghabiskan masa di lab sampai kadang-kadang balik bilik pukul 7.00 malam untuk siapkan gigi palsu ini dekat lab.

Ini adalah contoh gigi palsu yang aku buat masa Year 2. Bukan patient betul punya lah. Sorry, aku tak boleh post yang patient betul punya untuk menjaga hak privacy patient.


ORTHO.
Ortho pulak subject yang belajar pasal hal ehwal bracess nie. Ohhooo. Untuk menjadi seorang Orthodontist, kau memerlukan ketelitian tahap Rindu Awak 200%. Haha. Sebab kerja-kerja dalam Ortho ini sangat lah teliti. Tapi untuk ortho ini kitorang lebih kepada kerja lab, dengan kata nama lain, kerja yang dibuat di bilik pada last-last minit. Haha.

Sebut pasal ortho, benda first yang terlintas adalah Wire Bending. Uwaaaaa. Nak menangis rasa mengenangkan wire bending nie. Tangan kau tak sakit tak sah, tak luka tak sah. Bila kena buat wire bending, benda pertama yang aku tanya, pakai wire size apa yer? Kalau yang size 0.5, 0.7 okay lagi. Yang 0.9, 1.0. Emmmmmm. Labial bow lah, adam clasp lah, dan macam-macam lagi.


Contoh-contoh wire bending yang aku buat. Tak perfect sangat pun.

Selain wire bending, kitorang jugak kena present satu case. Which is case partner kita lah. Nak present case ini kena ambil impression, siapkan lateral ceph, ortho base, dan E&D form. Lepas tuh present dekat Dr. Apa-apa hal pun, yang penting dalam ortho, kena PRECISE. Everything need to be precised. Sebab kita nak betulkan gigi orang kan, tak boleh lah silap sikit pun.

PERIO.
Okay. Perio antara subject yang bertenang sikit. Perio ini subjek yang lebih kepada masalah gusi. Untuk Year 3, kitorang cuma perlu cari patient gingivitis. And boleh kata semua atau kebanyakan dari kita mengalami gingivitis. Bezanya cuma sama ada mild, moderate, or severe. Dalam subjek perio nie kitorang lebih kepada kena scaling patient & bagi Oral Hygiene Instruction (OHI) yang sangat mantap supaya patient dapat menjaga kesihatan gusi dengan sangat gempak.

Requirement untuk perio, kitorang kena E&D at least 5 patient, OHI at least 5 patient, dan scaling at least 5 patient.

Awal-awal masuk clinic macam biasalah, Dr bagi demo gunakan manual scaler & ultrasonic scaler. Kitorang practice manual scaler dekat gigi dummy jer. Lepas tuh harem tak ingat dah macam mana nak guna manual scaler tuh sebab dekat patient asyik dok guna ultrasonic jer. Lagi cepat dan mudah. Hehe. Lepas demo, kitorang practice scaling dekat partner, and then walllaaa, panggil patient.

PAEDS.
Okay. Paeds adalah subject yang ala tomey tomey, yang kakak kakak anak-anak gadis pasti gemar sebab anda perlu deal dengan kanak-kanak yang sangat adorable, manja, dan kadang mengada tapi cute sangat. Haha. Tapi cabarannya adalah apabila anda perlu memujuk dan menyogok adik-adik ini dengan hadiah yang lumayan supaya mereka berani dan nak buka mulut bila atas dental chair itu. Paling-paling pun pasang lah cerita Upin Ipin dekat TV tuh. Yang advance sikit pasang cerita Let It Go katanya.

Paeds start panggil patient masa Blok 4. Sebab masa Blok 1, 2, dan 3, kitorang lebih kepada practice dengan dummy dulu sebab nak biasakan dengan size gigi kanak-kanak kan.


Blok 4 baru panggil patient. Apa yang penting untuk kanak-kanak ini, korang kena jadi sangat friendly dan a bit childish biar masuk sama dalam dunia diorang. Budak-budak, perangai berbeza ikut fasa umur masing-masing, so ice breaking dengan diorang sangat penting supaya diorang tak terlalu malu, dan tak takut nak jumpa kita.

Comel kan? Ini masa lawatan & pemeriksaan gigi kanak-kanak sekolah tadika ke Kulliyyah kitorang.

DPH.
Dental Public Health adalah subject yang lebih kepada bagaimana kita deal dengan masyarakat dan orang ramai untuk menerangkan kepentingan penjagaan gigi. Dalam semua case untuk semua subjects, DPH akan involve. Kita akan ambil Plaque Score patient, details tentang gaya pemakanan, smoking dan sebagainya.

Dalam subject ini, kitorang ada kelas seperti biasa, seminar tentang Smoking Cessation, dan clinics. Di clinic kitorang perlu menyiapkan requirements seperti yang berikut; OHI at least 5 patients, Complete Case at least 2 patients, Fissure Sealent at least 4 teeth, Topical Fluoride at least 4 patients, Dietary Advice at least 2 patients, Smoking Cessation at least 1 patient.

Subject ini selalunya di hujung-hujung clinic, time-time dah nak habis year, barulah kitorang beramai-ramai bertungkus lumus menyiapkan requirement yang ada. Time tuh lah nak present dan sebagainya. Haha.

OS.
Oral Surgery. Haha. Subject yang orang ramai paling takut sebab dekat sini lah kita dengar pasal injection, cabut gigi, surgery, dan sebagainya. Tapi hey people, jangan takut kalau kena cabut gigi. Everything gonna be okay.

Okay. Untuk OS, awal-awal dulu kitorang diberikan lecture dulu dalam kelas, terutama sekali untuk mengenal barang-barang yang digunakan dalam clinic, then belajar tentang nerves, areas yang penting untuk bagi anaesthetic dekat patient nanti. Untuk permulaan, kitorang tengok demo dulu Dr buat dekat patient, and then kitorang kena practice buat injection anaesthetic sesama kitorang. Haa. Tak kebas mulut masing-masing balik bilik. Hehe.

 

Okay. Ini gambar masa aku bagi LA (Local Anaesthesia) dekat classmate sendiri. Dan gambar kanan adalah aku yang sedang menunjukkan gigi yang pertama aku cabut dalam sejarah hidup ini. Haha.

Before kitorang boleh panggil patient untuk cabutan, kitorang kena jawab exam dulu. Macam quiz gitu lah. Untuk pastikan yang kitorang betul-betul bersedia untuk panggil patient.

Requirement untuk OS, masa Year 3, kitorang kena cabut 10 batang gigi.

Mula-mula memang nervous. Tapi jangan risau, Dr akan tolong kita and by time and practice, kita akan yakin untuk buat sendiri.

Selain itu, untuk OS jugak, kitorang ada practice untuk buat suture. Kena practice untuk preparation masa masuk Year 4 nanti. Harap-harap lah ingat lagi. Hehe.

Kelas jahitan macam ambil Ekonomi Rumah Tangga agaknya. Haha.

OP.
Oral Pathology. Okay. Untuk subjek ini, dia lebih kepada lecture di dalam kelas, dan juga di lab. Ala-ala macam subjek anatomy, pathology, masa Year 1 & Year 2 dulu. Tapi yang ini kita belajar pasal diseases yang berkaitan dengan oral cavity.

Lepas belajar dalam kelas, pergi lab untuk tengok slide. Lepas tuh lukis dan label. Lebih kurang gitulah.


Lebih kurang gini lah. Kadang-kadang aku pun tak tahu apa yang aku lukis. Sebab tengok gambar dekat slide tak sama pun macam yang aku lukis. Tapi halal lah en. Nanti nak exam end up dengan tengok gambar dalam lecture note jugak. Haha.

Untuk GMGS aku akan post di dalam update yang lain pula. So stay tune.

Bersambung...



0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.