Friday, November 11, 2011

Bila fikir dalam-dalam.


Alahai. Sebelas hari bulan sebelas tahun dua ribu sebelas. Erm. Boleh jadi aku suka, boleh jadi juga aku sedikit kiok hari ini. HAHAHA. Lawak Izzani. Kata suka, tiba-tiba kiok. HAHA. Entahlah. Aku gembira biasa-biasa saja sampai satu masa aku dapat jawapan yang buat aku terkesima.

Bila fikir balik, rasa macam nak letak perkataan sengal dekat diri sendiri. Entah apa-apa kau Izzani. HAHAHA.

Erm. Aku tak tau nak cakap macam mana lagi nieh. Ahh. Aku rasa kiok sebab sikit lagi macam sejarah nak terkeluar balik dan itu adalah moment yang paling aku tak suka nak dengar balik, tak suka nak ingat balik dan tak suka nak cerita lagi. Kalau boleh yang situ cukup sampai situ.

Ya. Sampai kini, aku masih lagi berdepan dengan masyarakat yang sama. Cuma, sebenarnya banyak yang dah berbeza. Dalam pandangan positif, aku rasa banyak yang berubah. Berubah ke arah yang lebih baik. Jujur. Aku tengah tersenyum masa taip ayat ini, "Dalam pandangan positif, aku rasa banyak yang berubah. Berubah ke arah yang lebih baik". Sedikit sebanyak, ohh, tak tak. Memang sebanyak banyaknya aku lega. Lega gila. Oh Tuhan, syukur.

Cuma, macam mana aku nak bagi tahu yang sejarah itu betul-betul berat bagi aku? Aku suka ulang guna perkataan sejarah sebab aku tak harap ia terbit lagi. Tak nak. Tolong lah TIDAK. Dan macam mana aku nak bagi tahu yang walaupun aku dah campak sejarah jauh-jauh, tapi kesan masih ada sediki terkucil pada aku? Yang buat bila pergerakan harian masih go on dengan masyarakat yang sama, aku rasa tidak boleh terima? Dan macam mana aku nak bagi tahu yang aku betul-betul rasa berat bila terpaksa terima. Bila aku cuba untuk cari jawapan itu lah yang buat aku rasa takut. Takut untuk fikir jauh-jauh. Takut dalam fikir ada yang bukan-bukan. Logik atau tidak jika jawapan aku adalah hasil daripada bekas rasa kecewa? Cuma itu jawapan yang aku jumpa lepas aku cuba fikir dalam-dalam.

Tapi. Tidak boleh terima pergerakan harian macam itu, tidak bermakna tidak boleh terima masyarakat di sekeliling nya. Oh tidak. Tidak sama sekali. Menyimpan dendam dan amarah terhadap orang lain, itu bukan aku. Kalau satu hari aku yang korang jumpa tak sama, tolong bantai aku. Please.

Andai kata tiada jalan dan masih aku yang perlu tarik langkah ke belakang, semua, tolong lah ajar aku macam mana untuk terus senyum dan belajar untuk merelakan.

Last. Dalam setiap aliran hidup aku, dalam setiap liku-liku, satu benda yang aku selalu bersyukur. Keluarga dan teman. Teman yang kawan-kawan, dan teman yang istimewa. Kalau tiba-tiba aku takde ape-ape pun dalam dunia nie, ada kau, dah cukup untuk aku. Aku cukup rasa lengkap. Dan, tak tipu, aku rasa bertuah dapat berkenalan dengan orang yang sabar. Itulah benda paling berharga yang aku ada. Terima kasih untuk satu ayat yang aku terima dalam masa aku tengah menaip entri ini. Cukup untuk buat aku lega. Terus buat aku rasa untuk nak letak smiley dalam hujung entri ini. :)

Tanda aku lega dan gembira. Aku terus berdoa. Sekian.

1 comment:

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.