Monday, October 8, 2012

High pitch.

P/S: Cerita dalam entri ini aku reka semata-mata untuk pengajaran kita bersama terutamanya insan bernama wanita.

Kita dah tahu kita perempuan. Kita dah tau vocal folds kita lagi kecil berbanding lelaki. So, kita dah memang tahu pun yang suara kita automatically, tanpa boleh dikawal akan jadi high pitch.

Menjerit.

Kenapa? Kenapa perlu menjerit.
Suara yang tadi dah high pitch jadi seribu kali high pitch lagi.

Aku kadang-kadang tak faham dengan orang yang suka menjerit dalam semua perkara dalam kehidupan mereka ini. Sama ada kau saja-saja nak ambil perhatian orang supaya orang pandang, atau pun hobi kau memang menjerit. Oh. Peliknya hobi kau. HAHA.

Even kadang-kadang nak cerita pasal 'pagi tadi aku bangun tidur nampak kucing depan pintu' pun nak kena menjerit ker? Tak perlu kot lantang kan suara untuk cerita-cerita yang tak semua orang pun nak dengar. Bukannya kau nak bagi announcement ker apa pun kan? Ker kau memang nak semua orang tahu yang kau ada jumpa kucing depan pintu pagi tadi lepas bangun tidur dengan air liur basi? HAHA. - Serius cerita ini aku reka. Maksud aku untuk cerita yang saja-saja, yang biasa-biasa, tak perlu lah lantangkan suara bagi semua orang dengar. Ada pihak yang tak selesa. Ada pihak yang rasa terganggu. Mungkin mereka sedang study, atau pun hafal something, kau menjerit, habis hilang konsentrasi kan. Terganggu.

Aku terganggu. Aku terganggu bila dengar suara perempuan saja-saja buat jadi high pitch nie.

Eyh, aku masih straight ya. Jangan fikir bukan-bukan. AHAHA.

Maksud aku, aku lebih prefer menjauhkan diri dari tempat kejadian bila berlakunya insiden high pitch ini. Sebab, sampai satu tahap, kadang-kadang rasa macam, "Ish, malas lah nak dengar cerita kau. Kalau kau tak menjerit masa bercerita, aku dengar." HEHE.

Tapi, kalau dah memang suara high pitch, nak control macam mana lagi kan. Just boleh slow down kan jer lah suara itu. Takpe, orang lain still boleh accept. Tapi, kalau yang saja-saja buat-buat high pitch, itu rimas.

So, people. Aku sajalah nak semua orang ambil iktibar dekat sini yang orang memang tak suka kalau kita suka buat suara high pitch tak kena masa. Orang rimas. Orang jadi malas. Jadi, sebelum orang mula menjauhkan diri dari kita, apa kata kita slow kan sikit suara tuh bila nak bercakap boleh kan? Lagi-lagi bila ada ramai brothers dekat sekeliling kita. Jangan bikin malu kaum wanita ya.

Orait. Terima kasih.

Behave. Behave. Kita masih lagi insan bertamadun.



0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.