Thursday, February 24, 2011

Kisah proses membaik pulih.

Lai lai lai lai. Haha.

Assalamualaikum rakyat Malaysia!

Semangat aku dah mula naik sedikit lepas beberapa hari berkabung atas kehilangan beg, beg duit, handphone, perfume dan bedak. Oppss! Perfume dan bedak tuh memang benda wajib aku bawak dalam beg aku. So, dengan benda-benda tuh sekali pencuri durjana tuh ambik. Nangis kang. Haa. Sape nak pujokk. Ahaha!

Jadi, dengan semangat yang sedia ade nieh, aku pun dah mula bersemangat balik lah nak buat watermark dekat picture-picture aku. Bukan picture ape pun, gambar-gambar nombor ekor aku jer. Kah kah kah. Oitt! Aku tak buat kerja haram tuh lah. Mengangkung jer kerja. Takde mase.

Picture-picture sekadar nombor giliran aku sepanjang proses membaik pulih barang-barang yang hilang hari tuh. Journey sorang diri memang meletihkan. Asik kena tanye orang bila tak tau arah tuju. Nak bersembang untuk hilangkan rase letih pun tak tau nak sembang dengan siape. Kalau boleh sembang dengan pokok-pokok, batu-bate, dah lame aku buat dah. Ahaha!

Mule-mule, kite pergi ke Maju Junction. Alah, dekat Jalan TAR tuh. Bukan nak shopping beli selendang, baju kebaya bagai cekk. Taapii, nak pergi JPN dengan JPJ laaahh. HAHA.

Pengalaman pertama berurusan dengan pihak-pihak pejabat kerajaan nieh. Tanpe ditemani siapa-siapa. Memang nak ambik nombor giliran pun kena tanye orang lah dekat mane. AHAHA.

Jabatan Pendaftaran Negara, JPN. Nak buat IC ler nie cek mek oii. ahaha!
Nie dekat JPJ. Nak buat lesen pulakk.
Ohh! IC dah siap. Tapi IC sementara lah baru. Giler besar aku nak bawak benda nieh ke hulu ke hilir. Nak masuk dalam purse pun tak muat. HAHA.

Orait. Gambar oren biru nieh mase dekat JPJ. Sunyi jer tempat nieh. Orang boleh tahan ramai lah jugak. Tibe-tibe teringat mase ujian mandu dulu. Memang JPJ kena tegas yer orang nyer? Sampai dekat pejabat pun lebih kurang macam tuh jugak. HAHA.


Baiklah. Sekarang aku dalam bas. On the way nak ker SS2 untuk urusan kad bank pulak. Tuh yang lalu UIA tuh. Siap lambai-lambai lagi. Hai UIA, saya nak lalu jer. haha.

"Takde yang jauh lagi ker yang kau boleh pergi Izzani?"

Ahaha. Bukan lah. Dekat PJ nie jer lah tempat yang aku tau ade bank BSN and Muamalat sekali dekat situ. Nak senang kerja en. Tuh sanggup gerak dari KL ke PJ tuh. haha.



Tapi, ape kan daye. Due-due bank cakap kalau nak renew kad bank kena ade IC.


"Saya ada IC sementara jer nie kak. Boleh ker?"

Memang tak boleh lah kan. Die nak IC yang ori yer. Yang ori. Tak main yang sementara sementara nieh. haha. Memang laa. Kad bank bukan boleh buat main-main. Duit kot. Mesti lah die nak detect cap jari lah ape benda semua.

Baiklah, disebabkan urusan di SS2 tidak dapat diteuskan. Kite gerak pergi Celcom Centre pulak. Haa. Dekat time time nieh memang menduga kesabaran betol lah. Aku dah lah memang tak pernah tau nak pergi Celcom Centre dekat sane macam mane. Pergi tanye orang celcom centre dekat mane, dia cakap dekat OU.

Orait. Naik bas pergi OU (nak tanye naik bas ape pun call Rahman dulu sebab memang takde idea langsung nak pergi sane macam mane). haha.

Okayy. Sampai OU. Tanye orang dalam tuh, Celcom Centre dekat mane. Dia cakap, Celcom Centre dekat sini dah tutup, kena pergi yang Taman Tun punya. Tak nak menangis aku mase tuh.

"Macam mane nak pergi celcom centre Taman Tun uh yer?", aku tanye dekat orang dalam OU tuh.

"Erm. Erm. You turun sini tangga, keluar pintu, naik lah bas ker teksi", jawab orang tuh.

Kelakar jawapan dia. HAHA. Jadi, aku mengambil keputusan untuk bertindak sendiri. Tahan teksi, suruh jer dia hantar pergi Celcom Centre Taman Tuh. Nasib jugak pakcik teksi tuh tau. Syukur.

Dan, inilah nombor giliran yang terakhir untuk hari itu.
Selesai dekat Celcom Centre, dah dapat sim card baru dengan nombor lame, selesai lah semua proses membaik pulih aku. Tunggu dua minggu lagi pulak untuk ambik IC dan renew card bank.

Semoga semuanya berjalan lancar. Owhh yeaaaahhh! :)

0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.