Friday, July 27, 2012

Penatnya bermimpi.


Masa itu aku sedang ada hal. Perlu, memang perlu diuruskan. Masa itu juga ada exam. Tak pasal-pasal termasuk exam lambat. Kalau lambat lima minit okay, ini lambat ada dalam lima belas minit lebih.

Suasana dalam dewan exam, TAK KONDUSIF. Macam dewan selera dekat MRSM jer rupanya. Takde lampu. Gelap. Paper exam, ambil sendiri dekat meja depan. Bukan invigilators datang pass pass kertas soalan. Siapa suruh dekat meja depan ada dua set soalan. Gelabah punya pasal, dua-dua subjects punya soalan aku tibai.

Cari sit. Bukan main susah. Macam dewan selera kan, semua orang pun duduk bersepah-sepah. Okay. Dah dapat sit. Terus laju-laju jawab exam sampai nak dekat habis soalan.

Tiba-tiba rasa pelik sebab soalan tak menjerumus sangat ke kancah Maths, tapi lebih kepada logik. Sampai sudah, baru lah aku sedar yang aku bukan jawab paper Maths yang sepatutnya, tapi paper lagi satu yang aku tibai dekat meja depan tadi.

AAAAA. Berapa banyak masa dah aku buang nie? Tension.

Aku panggil invigilator, bagi tau dia, mengharapkan belas kasihan mereka.

"Nanti, saya kena bincang dulu dengan invigilators yang lain", kata invigilator yang aku jumpa tadi.

Invigilators yang lain semua ada dekat luar dewan exam, buat bulatan perempuan-perempuan (faham-faham sajalah kan). Dari dalam dewan exam, aku boleh dengar, bila invigilator yang aku jumpa tadi bagi tahu tentang permintaan aku, invigilators yang lain bukan main garang.

"Mana boleh. Takde takde. Sambung jer jawab macam biasa. Kitorang nak kena balik rumah cepat-cepat, nak masak lagi apa semua", kata bulatan perempuan itu tadi.

Sedih aku mendengarnya. Sampai hati.

Aku jawab exam paper Maths. Lagi satu, aku sedar yang aku tak bawa kalkulator saintifik. Macam-macam dah bermain dalam kepala. Sempat ker? Kalau soalan tan sin cos dah macam mana aku nak jawab takde calculator? Dan macam-macam tanda soal lagi.

Bila dah cuak bukan main macam itu, kepala bukan boleh fikir sangat. Aku try jugak jawab slow slow. Soalan 1. Soalan 2. Soalan 3. AHHH. Tensionyaaa. Sambil menjawab aku menangis. Sambil menangis aku merayu, "Cikgu..cikgu..cikgu". Mengharap lagi belas kasihan.

"Takpe lah. Nanti dah habis nanti kamu bincang lah dengan kawan-kawan soalan-soalan tuh", kata invigilator yang tadi. Invigilator ini nampak baik, nampak caring sikit. Nampak belas kasihan dari reaksi dia. Tapi, apakan daya, kena juga ikut cakap majoriti di luar sana.

"Lagi lah tension cikgu. AAAAA."

& aku terjaga dari tidur.

Penat,
bila cuba nak kawal perasaan yang dalam mimpi itu tadi.

Fuhh. Penatnya bermimpi.


0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.