Saturday, July 28, 2012

Ramadan-7.

Alhamdulillah.
Besok dah nak masuk Ramadan ke lapan dah. Tup tap tup tap dah nak habis dah sepuluh hari yang pertama kan. Haa. Tak sabar lah tuh, tak sabar lah tuh. Jangan risau, umur panjang, InsyaAllah, kita semua akan merasai raya ya. Lupakan igauan zaman kanak-kanak kita dulu. Yang orang tua selalu kata, "Siapa puasa sehari boleh raya sehari jer, puasa dua hari, raya dua hari". Masa itu, kita semua berebut-rebut nak puasa penuh sebab nak raya tiga puluh hari kutip duit raya. Kan kan kan? AHAHA.

Dah kalau dah besar nie untuk yang perempuan nie nak buat cenggana dah selalunya memang akan terkurang seminggu.

Tapi dah besar panjang ini, di samping kita tak sabar nak tunggu penghujung Ramadan, sepatutnya kita lebihkan sikit perasaan, "Alahai, sayangnya nak tinggalkan Ramadan". Sebab apa? Sebab dah cukup ker kita kutip buat amal dalam bulan barakah nie? Lepas nie dah masuk bulan Syawal Zulkaedah Zulhijjah, rindu pula dengan bulan yang tawarkan pahala berlipat kali ganda ini kan?

Jadi, jom kita kejar. Jom kita ambil peluang. Jom! Jom!

* * *

Nie nak cerita sikit. Bukan mengumpat ya. Bukan bukan bukan. Tak nak buat dosa tuh, taknak diibaratkan macam makan daging saudara sendiri. Tak Nak Tak Nak Tak Nak.

Sebelum itu, satu soalan. Bagaimana ya ibu bapa boleh lepaskan anak-anak kecil mereka bermain di taman permainan pada waktu malam?

Seiingat aku, masa aku sekolah, aku tak berani langsung nak minta izin dekat abah nak jejak kaki keluar rumah selepas pukul 7.00 malam. Kadang-kadang kawan datang rumah nak pinjam buku pun, tak sampai lima minit aku sembang dengan kawan. Tak berani.

Bukan apa, dekat kawasan rumah aku ini, taman permainan sebelah surau. Bila orang tengah solat, seriously jeritan kanak-kanak itu semua mengganggu orang yang tengah solat. Jeritan takpe lagi, ini dah siap main mercun bunga api. Pung pang pung pang bunyinya.

Aku yang muda (erk) ini pun berapa kali solat sambil terkejut terkejut. Entah khusyuk atau tidak. Aku pohon solat aku diterima. Apa entah lagi pakcik & makcik dalam surau tuh, kesian diorang. Kalau ada yang kuat melatah lagi kasihan. Sedang, "Allahu akbar kabira wal-hamdu lillahi kasira" tiba-tiba "Opocot! Untuk dia Ayy! Untuk dia Ayy!". Haa. Tak ke naya.

Nak salahkan budak-budak tuh, nama pun budak, kecil lagi. Manalah dia orang tahu apa-apa. Kalau bagi nasihat pun, mau tahan dalam dua tiga hari jer.

Jadi, buat ibu bapa & bakal ibu bapa, tak salah nak ajar anak-anak pergi surau solat jemaah, tapi, kalau dah dia orang serong lepas solat main mercun, alangkah baiknya jika tahan sahaja mereka di rumah buat kerja sekolah. Kan?

Lagipun, bahaya tau biar kanak-kanak keluar rumah malam-malam.




0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.