Thursday, January 10, 2013

No more 25. Sob sob.

Ingat lagi, masa itu umur dalam darjah lima or darjah enam tak ingat, tiba-tiba ada like swelling dekat gusi sebelah pipi. But swelling tuh sangat keras. Selalunya kalau ada swelling berani jer nak picit-picit. And this pelik punya swelling, bila picit-picit, dia macam resist gila. Dah lah tak sakit bila picit, tangan aku yang sakit dibuatnya. Sampai lah satu time nie, baru lah aku tahu, yang gusi itu jadi swelling sebab ada gigi nak tumubuh.

But, what the weird lah gigi nak tumbuh dekat situ kan. Selalu gigi dok elok atas ridge, but this one pelik pulak dia tumbuh dekat bucal. Or what we call bucally erupted tooth.

Tapi tak sakit, serius tak sakit. Orang selalu tanya, tak rasa pelik ker? Tak rasa sakit ke pipi tuh ada gigi?

I used to be with it so many years dah kan, so, dah tak rasa macam pelik pun. Sebab dah biasa dah. Sekarang aku dah 22 tahun, so, dah berbelas-belas tahun dah hidup dengan gigi itu, di posisi itu. Haa. Dah macam bola pulak ada posisi posisi kan.

Everytime aku pergi dental clinic, mesti doktor tanya, nak cabut tak gigi nie? Tapi aku refused. Takut nak cabut gigi punya pasal. HAHA.

Sampai lah aku masuk dental school nie, di mana setiap students akan dipantau perkembangan gigi mereka by seniors and some doctors. Masa under Conservative department tuh alright lagi. Bila aku naik second year dan aku di-refer-kan ke Periodontal department, my senior or my clinician identify ada false pocket dekat situ. False pocket tuh disebabkan oleh gingival swelling lah dekat kawasan gigi itu.

Kalau siapa-siapa yang rasa benda apa Izzani dok merepek dari tadi nie, boleh refer gambar ini.


Nampak tak benda apa yang dalam bulatan tuh. Haa. Itu lah, aku ada seketul gigi yang tumbuh dekat tepi. Sebelum patient decide untuk extract gigi tuh, there are many options yang aku, Kak Izzati (senior/ clinician), Dr. Suhaila (periodontal dr.), Dr. Akbar (dean & orthodontics dr.) telah discuss.
  1. Extraction.
  2. Keep it. Maksudnya tak payah cabut, tapi memang kena jaga betul-betul and kalau tak jaga betul-betul untuk long term akan jadi worst lah.
  3. Braces. Boleh tolak masuk dalam arch, tapi nanti the whole teeth akan jadi Class II Division I ataupun dalam bahasa lain jongang. Sebab dia akan tolak gigi depan jadi lebih ke depan.
And semalam, aku choosed untuk extract or cabut jer lah. And terus buat appointment untuk cabut hari ini. Reason kenapa aku pilih untuk cabut:
  1. No esthetically. Bila senyum pun, nampak pelik jer kan ada gigi tuh.
  2. No function. Disebabkan gigi tuh duduk luar dari arch, so, function dia as mastication, grinding pun takde lah.
  3. Not in occlusion. Gigi tuh tak membantu dalam occlusion mana-mana opposing teeth.
  4. Adherent of bacteria and plaque. Sebab gigi tuh susah nak make sure betul-betul bersih sebab malposed.
  5. Lead to inflammation of gingiva and bone lose. Sebab bila ada bacteria or plaque, kalau dia masuk dalam gingiva and continue into bone, rosak lah bone kan.
  6. Lead to formation of deep periodontal pocket. Bila bacteria masuk dalam deep pocket tuh lagi susah nak treat.
Nak tak nak, nyah kan sahaja perasaan takut itu. Pergi clinic dengan yakin dan bergaya. Dan here we go! Process extraction pun bermula. Of course sebelum apa-apa clinician akan inject LA (Local Anesthesia) dulu. Bagi rasa numbness dulu. Beberapa minit lepas tuh, cabut!

Salute dekat Kak Izzati sebab dia berjaya cabut gigi aku tanpa rasa apa-apa pun. Serius. I'm enjoying the extraction. Padahal before tuh bukan main nervous lagi. HAHAHA. Rasa sakit sikiiiittt, sikit sangat time nak inject LA tuh jer lah. Lepas tuh tak rasa apa dah.

Haa, ini lah gigi aku lepas berjaya dicabut. Tak banyak darah sangat pun. And bukan main melentok lagi root tuh kan. AHAHA.

Aku selepas pencabutan. Bukan main berdarah lagi. Tapi tak banyak sangat darah pun.

Sebelum balik berapa banyak kali "Thanks" aku cakap dekat Kak Izzati sebab cabut tak sakit. HEHE. And sekarang effect LA still ada lagi. Mulut nie still rasa numb lagi. Cakap pun bunyik peliks peliks jer lagi sebab mulut tengah kebas.

And hope tak rasa sakit lepas effect LA nie habis nanti ya.

Last but not least,

HAHAHA. Scarrrrryyyy tak?


Sedih sikit sebab no more 25 (maxillary left premolar). Bila senyum, tak ada lagi dah gigi pelik. And I lost one of my precious tooth. Sob sob.



0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.