Sunday, January 16, 2011

Kisah Interlok.

Hai hai hai! Salam.

Aahh. Nie laa orang kite sekarang. Cakap hai dulu baru nak bagi salam. ehee.

Jap ehh. Sebagai intro sebelum masuk chapter yang sebenarnye, aku ade satu persoalan berlegar-legar dalam otak nieh. Kenapa orang India nak persoalkan novel Interlok tuh? Okayy. Diorang cakap novel tuh menjatuhkan maruah diorang.

Sebab ape?

Sebab novel tuh cerita pasal macam mane orang India mule bertapak dekat Malaysia nie. Yakni, mase tuh diorang datang bekerja atau lebeyh kurang senang citer sebab diorang jadi hamba. Sebab tuh diorang marah. Sebab cakap diorang jadi hamba.

Taaapiii. Tuh kan dah memang cerita benar. Kalau tak tulis dalam novel pun, bila belajar sejarah pun tau jugakk kan. Tak perlu lah nak marah-marah, nak pertikaikan ker ape sume beb. Be cool. Kate satu Malaysia (laaahh sangat). hehe.

Melayu pun banyak jer cerita-cerita macam Pak Pandir, Pak Kaduk yang tunjuk pasal sifat orang Melayu. Tapi, kite cool jer. Takde nak pergi boikot Pak Pandir sebab mandikan anaknye dengan air panas. Takde nak pergi marah Pak Kaduk sebab gadaikan kampung dan pakai baju kertas nak lage ayam. Yelah. Yang penting, message sebenar nak bagi pengajaran dekat kite semua. Bukan bertujuan memalukan atau ape. Benar? Macam tuh jugak laa Interlok.

Nak mintak novel tuh dibatalkan? Memang tak laa. Kesian laa dekat Abdullah Hussain. Nak buat novel bukan senang. Nak tulis novel laagii lah tak senang. Takkan nak suruh batalkan macam tuh jer. Tapi terima kasih jugakk lah dekat kaum depa. Buat kontroversi macam nieh, Abdullah Hussain pun untung sama. Banyak novel Interlok, bukan takat budak form 5, semua orang dok pakat beli, baca ramai-ramai. haha.

Lagi satu. Kesian lah jugak dekat student-student tingkatan 5 tuh. Selalu bulan dua, cikgu-cikgu dah suruh habiskan bace novel dah. Takkan tup tup, "okayy, novel Interlok dibatalkan. Kita tukar novel lain". Aihh, aku pun melenting (sebab aku tak suke bace novel). hehe.

Adik sedara aku pun cakap, "Cikgu dah suruh habiskan novel cepat, tiba-tiba nak cakap novel tuh batal. Hmmmphh. Takkan nak baca novel lagi sekali". See. Kasihan mereka.

Dah laa. Aku pun taknak mempolitikkan sangat belog aku nieh. Takut, awak budak bawah umur. Kebebasan bersuara tuh bebas jugakk. Tapi yelah. Yang duduk atas memang atas laa, awak orang bawah, buat cara orang bawah. Lebeyh-lebeyh karang, bawak masalah. haha.

Kenapa depa buat macam nie? Ape tindakan Gapena? dan sebagainye? Rasenye kite rakyat Malaysia, kite boleh google sendiri kot kalau berminat. haha.

Sekian.

*Lepas aku dah taip-taip, baru aku perasan, pasal Interlok nieh jer pun dah panjang. Jadinye, aku sambung chapter sebenarnye yang aku nak cerita dekat next entry okayy.

1 comment:

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.