Monday, May 24, 2010

Tahan bersin ketika mulut anda sedang terbuka.

"Tutup mulut anda ketika anda sedang bersin..", kata budak dalam TV.

Tahuu kan pasal wabak yang sedang melanda duniaa. Ayat nak gempak. Dunia haa. Tapi betol laa kan, wabak tuh memang menyerang satu duniaa. Wabak ape? Haa, yang tuh kite tak tau. (Maaf, ter loyaa buruk sikiit.)

Ala, wabak tuh laa. Wabak satu molecule Hydrogen dan satu molecule Nitrogen. H1N1. Tak. Yang tuh aku tipu. Aku main hentam jer Hydrogen dan Nitrogen tuuh. Sape suruh formulaa die same macam Chemistry.

Dah Dah. Nanti aku merapuu lagi.

Wabak H1N1 atau dalam name tak berape cantik nyee, selesema bab* sangat bahaya. Yerr. Tuh semua orang tauu. Adik sedaraa aku 2 tahun pun tauu. Takk. Tuh tipu laagi. 2 tahun belum tahu laagi. Up sikit. Adik sedare aku yang 4 tahun tuuh pun tauu. Baru sesuai.

Macam nie, taadi dalam kereta, berjalan laah seorang aku dan seorang abah ku pergi ke Tesco.Sebab ape pergi Tesco? Aih, tuh pun nak tau ker. Pergi beli ayam laa. Buat ape beli ayam? Nak tauu jugak? Sebab ayam dekat rumah aku dah habis. Dah. Cukup. Jangan tanye laagi. Nanti aku meraapuu lagi.

Semasa dalam perjalanan pulang ke rumah, saya dan abah saya sedang mendengar radio di stesen KL.fm. Kenapakah ayat ini sangat skema? Sukaati saya. Dah. Penat jadi skema. Transform.

Mase on the way balik tuh, radio tuuh berkata-kata;

"Surat khabar hari ini melaporkan seorang maut kerana wabak H1N1. Dilaporkan seramai 500 orang sedang mendapat rawatan di hospital dan 75 orang daripada mereka iaitu 13.5% disahkan positif H1N1. Orang ramai yang mempunyai sanak saudara yang baru pulang dari negara negara yang dijangkiti wabak ini dinasihati agar tidak bergaul rapat sesama ahli keluarga dan juga orang lain dalam tempoh 7 hari. Sekiranya terdapat tanda tanda anda dijangkiti, sila dapatkan rawatan yang segera.."

Silap! Aku mempunyai satu penyakit iaitu malas nak tekan Backspace lame lame. Terdapat kesilapan dalam skrip radio di atas pada baris yang terakhir. Bukan  sila dapatkan rawatan yang segera. Tapi, sila dapatkan rawatan dengan segera. Rawatan yang segera buat ape. Macam maggi.

Hebat jugaak aku boleh hafal skrip radio tuh. Secara tak sengaja. Terhafal.

Seorang aku dan seorang abah ku mula laah melakukan perbincangan tentang kes ini dalam kereta tuh. Serius, keadaan menjadi begitu serius pada mase itu. Yela, membincangkan isu semasa dengan cikgu BM memang laa kenaa serius en.

Dan dengan spontannye abah kuu berkata, begini yerr;

"Patutnye kene matikan jer semua bab* tuuhh. Yang bab*-bab* tuh asik selesemaa jer kenapaa..?"

Aku? -___-"

Abah ku memang suke buat lawak lawak spontan beliau. Tapi yang ini aku tak tau. Lawak beliau atau tidak. Rasaa macam nak gelak, tapi jeling jeling kat abah, abah tak gelak puun. Jadi aku senyum pisang sajeerr. Seraye dengan spontan juge berkate;

"Nak buat macam mane abah, dah takdir die..".

Keadaan kembali seperti biasa. Cool cool sajer. :)

2 comments:

  1. sian barbie barbie tuh asek demam..

    ReplyDelete

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.