Thursday, March 24, 2011

Kisah aku dan sekolah Part I.

Korang, aku tibe-tibe terasa macam nak cerita pasal aku lah. HAHA. Bukan-bukan, bukan nak cerita dari A sampai Z pun. HAHA. Maybe dari L sampai J jer kot. hee.

Percaya atau tak. Memang tuh laa pun aku. HAHA. Dah dah. Nak mengate ker ape cakap dalam hati jer okayy =.=

Sekarang aku nak cerita pasal perjalanan sekolah aku. Aku ingat lagi, nama buku yang fiiiirrrrssttt sekali aku belajar baca, Bacalah Sayangku. Ohh. Aku bertuah. Tak sangka aku jumpa lagi buku nieh dekat Google. AHAHA. Berbelas tahun yang lepas kot.

Nie laa die buku pertama yang abah aku guna nak ajar aku baca. Korang jangan tak tau, kecik-kecik lagi dalam umur 4 tahun kot, abah aku dah ajar baca, siap pegang rotan lagi tau. Baca sampai dapat. Tak dapat, sebat. Auuuu! Tuh yang dah besar nie dah kebal sikit dengan rotan-rotan nieh. Kihkihkih >_<

Sampai dekat tadika. Tadika aku mase lima tahun tuh nun dekat Damansara. Ala, aku tak ingat laa ape name tadika tuh. Tapi yang pasti Tadika Islam ____________, Damansara, KL. HAHA. Lima tahun kan. Korang pun boleh bayang aku pakai tudung macam mane dulu. Senget benget. Anak tudung terkeluar lah ape. Eii, nak ketawa rase kalau tengok gambar dulu tuh.

Tapi, ade satu kejadian yang aku tak boleh lupe mase dekat tadika tuh.

Waaaaa :'( kasut hilangg. Macam mane nak balik rumah. Last-last, beli kasut baru, siap tulis name bagai dekat tepi kasut. Name jer takpe. Nieh siap dengan pen marker permanent kaler merah haa. Tak nak bagi orang lain ambik lagi. HAIII. =.="

Naik umur 6 tahun, aku tadika dekat Tadika Perpaduan Sentul (sukati korang lah nak sebut Sentul tuh macam mane. Aku selalu sebut Sentol, dan selalu jugak kena gelak dengan Rahman. AHAHA). Ohh. Gambar mase tadika nieh ade banyak dalam album aku. Daripada budak Tadika Islam masuk Tadika Perpaduan, memang berubah lah kan daripada pakai baju kurung dan tudung, kepada pakai skirt dan free hair. Perubahan yang salah nieh! HAHA. Mase nie, pergi dan balik sekolah semua sendiri, jalan kaki, selalu balik dengan abang sedara aku mase tuh.

Okay. Naik umur 7 tahun, naik jugak lah ke darjah satu. Sekolah Kebangsaan Jalan Kuantan 2. Bukan dekat Pahang lah. Dekat KL jer jugak. Sebelum tuh, jangan gelakkan aku dulu! Well..(sambil buat muke bangga nak cover malu. hihi). Mase hari first, second, third, forth and fifth, senang kate , seminggu laa, aku menangis mase darjah satu. Eii, shame shame tak maluu, nangis dalam kelas.

Heyy! Jangan nak shame shame aku sangat lah. Biarlah aku. Tiap-tiap minit aku intai luar kelas tengok ibu ade ker tak tunggu aku. AHAHA. Kelakar lah Izzani!

Aku suke sangat time sekolah dekat sini. Sebab mase nieh aku lah Geng geng geng Bas Sekolah. HAHA. Pergi balik sekolah naik bas. Sekolah nie pulak dua sesi. Awal tahun sesi pagi, lepas pertengahan tahun sesi petang. Aku suke time sesi petang. Sementara tunggu bas sekolah sampai, aku and the geng bas sekolah, main dekat kawasan lalang sebelah sekolah main tangkap belalang. Sampai rumah, baju dah macam assistant tukang kebun dah. HAHA

Sekolah agama pulak dekat Sekolah Rendah Agama __tak ingat__ dekat area Jalan Tun Razak. Yang nieh, pergi and balik jalan kaki dengan kawan-kawan. hee.

Tiba-tiba, sampai separuh darjah 3, aku kena pindah rumah. Sediiihh wehh. Dah lah dah biasa dengan kawan-kawan sekolah. Sekali kena pindah. Takde lah pindah jauh, area KL jugak, tapi kali nie dekat Cheras and aku sekolah dekat Sekolah Kebangsaan Desa Pandan. Pergi balik sekolah abah hantar dan ambik.

Awal-awal sekolah sini dulu, abah ambik lambat sikit jer, nangis. Lambat sikit jer, nangis. Yelah, awak dah biasa jadi Geng Bas Sekolah kan. Bas lambat pun ramai jer lagi kawan-kawan tunggu. Nie jadi Geng Kereta Sekolah, tunggu lah kau sorang-sorang kalau kawan-kawan dah balik dulu. HAHA.

Nie jer lah gambar kenangan yang ade mase sekolah situ dulu. Gambar mase darjah tiga ade, dalam majalah sekolah. HAHA. Nie gambar mase darjah 4.

Aku yang mana? Yang berdiri barisan kedua, belah kanaaaannn sekali. haa. Mase nieh dah pandai pergi sekolah pakai tudung dah. hihihi.

Err. Budak-budak sekolah sini pandai lah. Bersaing gegilaa lah belajar dengan diorang dulu. Ohh! Baru ingat. Mase aku masuk darjah tiga, aku lepas untuk ambil ujian PTS. Mase sekolah sebelum nie, 4 orang jer yang berjaya, aku, sorang kawan aku nama dia Izzati, dua orang lagi budak lelaki, sorang name Hakim, sorang lagi tak ingat.

Tapi, mase aku pindah jer sekolah nieh, DUA PULUH orang yang akan ambil ujian PTS tuh nanti. Mak aaiihh. Ramai gilaa. And semua yang ambil tuh dari kelas aku nie lah. Tapi, mase keputusan diumumkan, empat orang jer yang dapat lompat terus darjah lima and aku TAK DAPAT laah. So, masuk jer lah darjah empat. HAHA.

Ohh. Time pindah rumah Cheras nieh, aku sekolah agama dekat sebelah rumah jer. Jalan kaki jer. Haa. Yang nie aku ingat. Sekolah Rendah Agama At-Taufiqiah. :)

Okayy. Untuk Part I nie aku rase sampai sini dulu lah kay. Tak mau panjang-panjang sangat (walaupun nie dah sangat panjang kan). HAHA.

Tunggulah tau. Nanti aku sambung Part II pulak dengan sekolah-sekolah aku yang lain.

Rindu lah ingat-ingat balik zaman sekolah nieh. Kawan-kawan :')

0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.