Tuesday, March 22, 2011

Kisah jam versi bahasa arab.

Korang, aku kalau tak dah habis cuti dah. Dah masuk UIA balik dah. Dah takde dah update-update belog nie untuk seminggu dua mungkin. HAHA. Tapi nak buat macam mane, UIA sayang kami lebih. Dia tambah lagi cuti kami lagi dua minggu. So, I'm so sorry lah korang yer kalau dekat Dashboard korang tuh asik-asik Izzani Zulkifle. Asik-asik Izzani Zulkifle. Aihh. Bosan =.=" HEHE.

Alang-alang ade benda nak cerita nieh, cerita jer laah kan. Kang dah busy, takde benda nak update, sunyi sepi sepan pulak kan. HAHA.

Orait. Semalam aku berganding bahu dengan adik aku siapkan kerja sekolah Bahasa Arab dia. Ecece. Mentang-mentang lah dah belajar Arab dekat UIA. haha. Takde kaitan. HEE. So, meh sini aku nak tunjuk cara-cara buat jam jarum boleh pusing-pusing secara manual versi bahasa arab.

Firstly, buat bentuk bulat pakai ape-ape kertas keras. Macam manilakad ker. Yang aku punya, aku pakai kertas keras yang belakang test pad tuh jer sebab nak beli manilakad kedai takde jual. HAHA. Jangan nak pening sangat nak buat bulat secara manual. Pakai jangka lukis sudaahh. HAHA. So, untuk nak cover ketidak lawaan kertas keras belakang test pad tuh, tampal lah kertas warna. Aku pilih kuning.

Then, buat lah arrow pulak. Konon-kononnye jarum jam lah tuh. Tau kan, jarum jam satu pendek, satu panjang. Jangan korang buat dua-dua sama panjang. Macam mana nak beza mana satu jarum jam, mana satu jarum minit. HAHA. Same jugak, buat pakai kertas keras dulu, then cover dengan kertas warna.
Okayy. Lepas tuh tulis lah nombor-nombor pulak. Ingat. Nie bahasa arab. Nombor pun kena dalam bahasa arab lah. Psstt. Nombor 5 tuh ade dua sebab nombor 5 yang atas tuh tak lawa. hee.
Gunting dan tampal satu-satu nombor tuh. Mase nieh, korang kena betul-betul bajet lah centre dekat mane. And bagi nombor 12 selari dengan 6 and 3 selari dengan 9. Tau kan?
Sekarang nie tiba masa yang agak kena fikir panjang jugak. Macam mane nak tebuk lubang tengah-tengah tuh and buat jarum tuh boleh berpusing. Mase nieh lame jugak lah aku fikir. Adik aku cakap, guna paku payung. Mane nak dapat paku payung baii malam-malam. HAHA. Last-last aku dapat idea, aku guna jer safety pin yang kecil lagi comel. Guntingkan dia sampai part yang bersimpul tuh. Nak tebuk lubang pulak, pakai lah jangka lukis yang tajam tuh.

Okayy, nie part belakang jam kita tadi. Kan ade excess pin tuh tadi, tarik sampai jarum jam tuh terlekap kemas and boleh pusing dan tak longgar, then selotep kan saje pin yang excessive tuh tadi. haha. Tapi make sure selotep banyak-banyak kali sikit supaya tak senang tercabut. Boleh juga lah cover belakang jam dengan kertas warna yang same jugak.

Buat bunga sikit dekat centre tuh supaya tak nampak lah pin yang tadi tuh. Orait. Dah siap pun jam versi bahasa arab kita. Yayy!

Sekarang pukul berapa adik-adik?العاشرة وعشر Yeker macam nieh? Aku agak jer. HAHA.

Korang pernah dengar tak, selalu pakar motivasi laaah bila datang sekolah, dia cakap,


"Tau tak kenapa kebanyakan sekolah buat waktu rehat pukul 10:10? Sebab, kalau tengok jarum jam, pukul 10:10 tuh macam bentuk senyum :) So, student kan memang suke time rehat nie. Senyum jer keluar kelas bila loceng rehat bunyik."

HAHA. Aku ingat sampai sekarang oww ayat motivator tuh. AHAHA.

1 comment:

  1. alahai, comey nye jam tuh.. ni kakak yg buat ke adik ni?
    btw, smile untk 10:10.. haha.. tak penah t'pikir pon..:D

    ReplyDelete

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.