Tuesday, May 4, 2010

Kisah pinggiran kota.

Credit to :
Monier Mat Din.

Macam mana saya dapat post nie? Macam mana saya dapat link nie? Macam mana saya dapat cerita nie?

Saya dapat cerita nie bila my beloved one, send me an email about this story. He said that, cerita nie boleh kita jadikan iktibar sama-sama and let post this story in my blog, so that we can share that with our friends.

I don't know who is Monier Mat Din actually. Tapi berdasarkan apa yang tercatat, beliau marupakan seorang pemerhati kehidupan yang tersirat di sebalik realiti semasa. Mencatat dan melukis dengan kata-kata. Untuk dijadikan iktibar buat semua.

Jalan-Jalan Masuk Kg : Tazkirah Hari Buruh.

Okay. What have been stated above is tajuk untuk that post. Saya dah cuba dah untuk post sama sebijik macam apa yang ditulis dalam blog Monier Mat Din tuh. Tapi maybe dah ditentukan I'm not as good as him, so that saya tak dibenarkan oleh takdir nak ceritakan cerita tuh dalam blog saya sebijik macam dia. Bila saya copy, tulisan-tulisan, font-font, colour-colour sume bertukar.

Takpe laa. Saya dah pun bagi link untuk blog Monier Mat Din. Maybe my bloge reader boleh baca sendiri dekat blog beliau and maybe akan bagi better impact than if baca dekat blog saya.

Cuma apa yang saya nak ceritakan is about my point of view. Seriously, saya mungkin tak berapa bagus dalam hal-hal menghayati dan mendalami sesuatu cerita. Saya tak mampu nak membaca sambil menitiskan air mata secara tiba-tiba macam mungkin ada antara sesetengah anda dapat buat bila baca post tuh. Ah! Jelesnyee. Bila orang tengok, mesti ingat "tak berperasaannye budak nieh..". Kan? Kan?

Takpe. Takpe. Tuh sume tak penting. Yang penting apa hati masing-masing rasa.

Back to the story.

"Kita dilahirkan ke dunia ini dalam keadaan bertelanjang bulat, tidak ada apa yang kita bawa hatta sehelai benang sekali pun. Kemudian Tuhan anugerahkan kita pangkat, kedudukan, harta dan kekayaan; maka kenapakah kita tidak mahu menjadi manusia yang bersyukur?"

Satu cerita yang saya terharu bila baca kisah tuh is bila team jelajah nie, bagi Cikedis kat anak-anak seorang ibu tunggal bertudung labuh. Suaminya telah menghadap Ilahi hampir setahun yang lalu dan tinggal beliau lah yang membesarkan 5 orang anak yang semuanya kecik-kecik lagi. Kanak-kanak yang masih di peringkat nak membesar. Yang mane mase peringkat nie laa tumbesaran mereka berlaku dengan cepat. Memerlukan makanan, wang, dan sebagainya dengan secukupnya untuk kemudahan mereka. Ohh! Bila team nie bagi Cikedis kat anak-anak ibu nie, berebut-berebut si 5 beradik nieh makan, dan suap keropok-keropok tuh macam makan pop-corn katenye. Sedeyhkan? Makan pop-corn? Dapat bayangkan tak orang makan pop-corn macam mane. Huhu.

Okayy. Dan team jelajah nie pun pergi ke rumah yang kedua. Lagi sadis tau kehidupan mereka. Tuan rumah suami isteri bekerja di bendang selain membuat tapai. Anak-anak mereka masih kecil lagi. Memerlukan sepenuhnya kemudahan untuk mereka membesar. Tak hairan lah kalau ibu bapa mereka sangat berjimat cermat dalam apa-apa pun. Sehinggakan pampers (lampin pakai buang) yang dah digunakan untuk anak mereka, dibasuh, disidai untuk dikeringkan, dan digunakan semula. Macam mana kita di kota? Kalau dah pakai pampers tuh, gulung-gulung terus masuk tong sampah. Memang laah. Ini untuk keselesaan anak masing-masing kan. Tak ker melecet punggung mereka nanti kalau pakai yang dah digunakan. Tapi tanpa kita sedar, di pinggir rimba tuh, ada yang sangat-sangat menghargai pampers tuh disebabkan kesempitan hidup yang melanda.

Mungkin kita masing-masing ada niat untuk membantu mereka yang memerlukan. Tapi mungkin masih tak dapat peluang sebab kita tak nampak depan kita kan ape sume yang berlaku tuh. Tapi cukup lah dengan kita cuba jadikan ini sebagai iktibar dalam hidup kita. Hargai segala bende yang kita ada. Dan janganlah terlalu sombong sesama manusia sebab kita nie semua sama jer.

Terharukan? Di sebalik membangunnya bangunan-bangunan tinggi di celah-celah kota, kita tak sedar apa yang berlaku di pedalaman desa dan di pinggiran rimba. Renungkan lah. Dan jika anda menitis sedikit air mata semasa membaca post Monier Mat Din tuh, air mata itu adalah atas nama prihatin sesama manusia.

3 comments:

  1. thx sbb post bende nih..

    ReplyDelete
  2. orait. ur welcome my beloved one. thanks coz give me idea to post this story. :)

    ReplyDelete
  3. takdak hai la..
    hehe..

    ReplyDelete

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.