Monday, August 15, 2011

How to be not complicated?

Okay. Hari nie Izzani nak buat entri berisi sikit. Ecewah. Izzani? err err. 'Aku' sudah. AHAHA. Kalau korang rajin blogwalking, google-google, usha-usha bahan-bahan bacaan dalam laman sesawang dunia yang berkaitan dengan lelaki dan perempuan, mesti kita banyak jumpa article pasal "Ape lelaki patut tahu tentang perempuan?" dan yang sama waktu dengannya.

Kenapa banyak sangat article macam tuh? Asyik-asyik berhak kepada perempuan. Asyik-asyik cakap pasal apa yang perempuan rasa. Ade sesetengah pendapat kata, perempuan memang sangat susah nak faham. Mereka complicated.

*Cop! Cop! Sebelum aku tulis lagi panjang, set balik mind korang supaya tak memikirkan perkara ini khas untuk pasangan, make it general. Tak semestinya pasangan, antara kawan-kawan, adik-beradik, saudara mara mungkin. Okay! Chill :)*


Okay. Kita proceed. Kenapa diorang kata perempuan is complicated? Ada yang kata sebab kejap-kejap cakap lain, lepas tuh buat lain. Kejap cakap nak yang nie, kejap lagi cakap nak yang tuh pulak. Lepas tuh nak emo. Pening. HAHA.

Come on girls. Kenapa kita selalu nak minta orang faham kita, sedangkan kita tak cuba untuk faham diri sendiri. Kenapa nak selalu minta lebih sedangkan apa yang kita dapat tuh dah lebih dari cukup. Banyak sebab sebenarnya kenapa perempuan selalu rasa tak puas hati dengan apa yang mereka dapat. Salah satu, mungkin mereka terbawa-bawa babak dalam novel atau pun drama Melayu. Mereka harap perkara yang berlaku, moments sweet-sweet, manje-manje dalam novel pun berlaku pada mereka. Keluar duit belanja semua bila keluar, bawak beg-beg plastik shopping yang banyak gilaa, belanja makan restoran taraf lima ratus bintang dan sebagainya. Ketahuilah wahai perempuan, demand anda itu sangat tinggi. Watak yang terbit dalam novel itu pun hanyalah bayangan si penulis. Hanya bayangan. Jadi, sebagai pembaca, watak yang anda lihat dalam novel itu juga adalah bayangan semata-mata. Pernah dengar kan, "Nobody is perfect". Kalau anda kata watak dalam novel itu perfect, bermakna, anda tertipu. HAHAHA.

Kasihan kaum Adam. Kadang-kadang mereka bersungguh-sungguh untuk tunjukkan betapa mereka menyayangi kaum Hawa (haa. yang ini untuk pasangan. HAHA). Tapi, disebabkan demand anda yang nak lelaki macam ini, nak lelaki macam itu, nak comel macam Korea, nak putih macam Jepun, nak tough macam Hindustan, nak ape lagi?. Ada sesetengah tuh pulak, marah-marah bila lelaki tak layan dia sebab tengok bola. Dekat rumah, kakak marah adik sebab tukar channel bola. Girls, fahami lah kita yang bahawasanya lelaki memang dilahirkan untuk minat bola. Ape kate, kite pun same-same minat bola. Boleh join jerit-jerit, lompat-lompat sama-sama, walaupun offside tuh menatang ape aku pun tak tau. AHAHA.

Sedar atau tidak, demands anda boleh buat mereka rasa buntu macam mana lagi nak usaha yang terbaik untuk anda. Tiada manusia yang boleh memahami manusia lain 100%. Memadai lah andai dia tahu apa yang anda suka dan apa yang anda tidak suka, dan dia berusaha untuk dekat dengan benda yang anda suka, dan jauh dengan benda yang anda tidak suka. Jadi, kalau anda masih demanding, cuba selitkan satu rasa kasihan. Tak sepenuh hati pun, sedikit rasa kasihan pada kaum lelaki.

Diorang memang lelaki, jantan, keras, tuff, ape lagi? Tapi, jangan kita fikir mereka tiada perasaan. Jangan kita anggap mereka boleh terima semua yang kita buat. Jangan kita terlampau asyik meminta-minta dari mereka. Yang penting, jangan sesekali kita tak hiraukan apa yang mereka rasa. Semua manusia. Aku ulang, semua manusia memang berbeza dari luaran. Ada yang keras, ada yang lembut, ada yang sedang-sedang saja. Tapi, semua manusia adalah sama dari dalam. Dalam rib cage korang tuh. Ada hati. Hati itu fizikalnya lembut. Untuk semua orang. Tiada yang keras. Orang yang keras di dalam, adalah orang yang betul-betul tiada hati/ keras hati.

Aku respect perempuan yang baik, yang pandai menjaga hati lelaki (ayah, abang, abang sedara, adik, adik sedara, teman lelaki, kawan lelaki, etc.), tapi aku kasihan tengok lelaki yang terpaksa menjaga hati sendiri disebabkan oleh sifat perempuan. Maksud aku, sesetengah perempuan.

By the way, article yang kita semua baca memang ada benarnya. Tapi tak semua. Ada sesetengah tuh memang sifat semulajadi perempuan, tapi ada sesetengah tuh pula kita boleh ubah kan?

Pengajaran: Baca komik jer la wehh. Boleh menjauhkan diri daripada terpengaruh dengan unsur-unsur khayalan. HAHA.


Aku bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang. Sangat bersyukur :)

p/s: Agak-agak Terfaktab nak ajak aku join jadi penulis tak? HIHIHI. Saje. Berkhayal lagi.

0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.