Monday, August 8, 2011

Tutorial blog kecil-kecilan.

Okay. Entri ini aku buat khas untuk menjawab soalan dari seorang kawan aku. Wan ialah classmate aku untuk kelas UNGS masa short sem yang lepas dan bakal menjadi classmate aku lima tahun lagi. Kitorang under satu course which is under Kulliyyah of Dentistry. Aku nak menjawab soalan-soalan Wan nie, tapi, aku tujukan jugak untuk semua siapa-siapa yang berminat untuk tahu :)

Amboi Wan. Banyak sangat tuh pujinye. Sikit-skit dah ler. Malu kite. AHAHA >.<
* * *
  • Satu. Pasal header. Header boleh buat melalui pelbagai cara. Serious banyak cara. Yang penting, perlukan kreativiti yang tersendiri untuk hias lah. Jangan jadi macam aku, header simple sangat. AHAHA. Okay, header boleh dibuat sama ada menggunakan Picnik, PhotoScape, Photoshop, atau pun AAA Logo. Banyak jer lagi sebenarnya. Tapi nie antaranya lah yang aku selalu guna.
    • Picnik tak payah download software dia. Just edit online. Click here.
    • Download PhotoScape. Click here.
    • Download AAA Logo. Click here.
    • Err. Photoshop anyone? Sebab laptop aku dia dah siap install kan. So, not sure macam mana nak download/install Photoshop.
* * *
  • Dua. Pasal icon sebelah tajuk post.

Orait. Kalau yang ini, boleh Google jer tulis Tutorial Icon Sebelah Tajuk Post. Nanti keluar lah banyak-banyak blog yang sediakan tutorial tuh. Kalau aku, aku ikut tutorial ini. Click here.

* * *
  • Tiga. Pasal background. Actually, template nie kita edit sendiri berdasarkan banyak-banyak tutorial lah. So, background blog pun kita tak ambil dari blog template. Kita tukar pakai coding. Err. Macam mana nak cakap yer. Senang cerita, cuba tengok tutorial nie. Click here. Antara website yang ada background best-best :
* * *
  • Empat. HAHA. Buah ceri yer. Itu icon pada tab. Yang itu pun kena tukar dengan main coding jugak. Tapi tuh cara lama. Zaman blog nie lama-lama dulu.

Yang terbaru nie, rasanya blogspot ada satu function yang boleh tukar icon dekat tab tuh dengan cara mudah, tanpa perlu main coding. Caranya. Pergi Dashboard > Design > Favicon click Edit > Choose File > Save. Senang kan? Automatically icon tuh akan tukar mengikut citarasa masing-masing. HIHI :)

* * *
  • Lima. Pasal link FB. Link FB tuh yang mana yer? Yang tab dekat atas tuh ker? Yang nie ker?

Okay. Kalau untuk yang nie, panjang sikit cara nya. Takde lah panjang sangat. Daripada pembikinan design tab dengan hasil usaha dan daya sendiri, sehinggalah untuk menghubungkan tab dengan link dia. Lagi satu, ada banyak cara untuk buat tab nie.
    • Kalau nak yang simple, boleh tengok ini. Click here.
    • Kalau nak yang ber-design-design sikit, boleh tengok yang ini. Click here.
* * *

Orait. Harap dapat membantu walaupun tak seberapa. Bukan tak nak buat tutorial or tunjuk cara-cara sendiri, tapi sebab benda-benda yang kena main coding kan, takut tersilap, karang tak pasal-pasal blog korang jadi hancuss serabut bersepah habis bagai. AHAHA.

Okay yer. Dah nak dekat waktu berbuka nie. Kalau korang semua ada apa-apa yang perlukan pertolongan aku, bagi tau jer kay. Kalau aku mampu, aku tolong. Okay. Buhbye. Salam :)


4 comments:

  1. suka tengok blog cantik tp tp tp tak rajin lah hehe

    ReplyDelete
  2. @anis.
    AHAHA. Takpe takpe. Yang penting blog anis kemas. Tapi kalau anis rajin, mesti lagi lawaa. Tau tau la en tahap kreativiti anis tuuh. Tak terlawan rasenye. HAHA

    ReplyDelete
  3. yehahahaha....terima kasih bebanyak! ahahaha..suke I macam ni tau...gedik jugak..

    ReplyDelete
  4. @Wan Zahidah
    AHAHA. Okay. Same2 bebanyak jugak. Majulah blogging untuk negara. HAHAHA.

    Selamat Mencuba!

    ReplyDelete

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.