Friday, August 5, 2011

Inilah keluarga.

Tadi petang aku pergi jenguk rumah Langat kejap dengan abah. Berdua saja. Saja jalan-jalan hantar barang sikit dekat rumah masa depan keluarga aku tuh. Senang cakap, rumah pencen abah dan ibu. Nak balik tuh dalam pukul 6 petang, jalan jam bukan main. Bersusun kereta. Tambah pulak dengan hujan agak lebat. Memang pintu masuk ibu kota kereta merangkak lah sepanjang jalan. Nak buat macam mana, dah rumah duduk betul-betul tengah ibu kota, nak tak nak, merangkak jugak lah.

Sedang-sedang merangkak dekat area Cheras, abah dapat call. Mak Ngah. Bagi satu berita. Apit baru accident. Siapa Apit? Sepupu aku. Adik sedara aku sebaya dengan adik aku Affiq tuh. 15 tahun umur dia. Nama dia Shafiq, bahasakan diri dia Apit jer. Apit accident. Langgar lori. Siapa tak panik mase tuh memang tipu. Terus abah ambil U-turn betul-betul dekat depan tuh memacu pergi Hospital Putrajaya.

Dalam kereta tuh jangan kata lah, kejap handphone bunyi. Berapa minit lepas tuh handphone bunyi lagi. Kejap-kejap siap kena on hold dulu sebab ada call masuk on the same time. Handphone aku pun tak kurang jugak. Sepupu call. Sepupu message. Semua orang risau panik menggelabah dah mase tuh.

Abah nampak tenang. Tapi aku tau abah sangat panik. Mane tak nye. Dekat dalam Putrajaya tuh pun due tige kali jugak silap masuk simpang. Padahal bukan tak biasa jalan dekat situ. Tiga tahun duduk situ dulu. Dengan hujan. Sejuk sangat dah dalam kereta. Nasib abah memang sediakan kurma dalam kereta tuh. Dalam waktu-waktu macam nie, ada jugak santapan untuk berbuka. Berbuka dalam kereta. Dengan kurma dan seteguk air masak.

Sampai hospital, terus melulu pergi Wad Kecemasan. Apit pun baru jer masuk mase tuh. Jadi, memang lah kitorang tak boleh masuk. Tapi entah ape abah ayat orang jaga pintu tuh, dapat jugak masuk tengok keadaan Apit lepas beberapa ketika. Abah masuk dulu. Lepas tuh aku. Sorang-sorang. Lega rasa sebab dia tak lah cedera teruk. Cuma masa tuh tengkuk dia kena pakai ape nama entah yang tegak jer tuh, dan biasalah, tengah mamai-mamai pening-pening lagi tambah dengan ubat bius enam jam tuh lagi.

"Apit, kaklong nie."
                         "Ermm." Sambil celik mata sikit.

Itu jer yang dia mampu cakap masa tuh. Lepas tuh, aku tunggu jer dekat luar. Tunggu dan tunggu. Tiba-tiba nampak medical assistant tolak katil dia. Ingat nak pergi mana. Rupanya cuma nak pergi x-ray dan scan satu badan. Aku ikut. Tunggu lagi luar bilik x-ray tuh sampai sudah. Lepas sudah, dia masuk balik dalam Wad Kecemasan. Semua orang tunggu lagi dekat luar.

Aku jadi macam tak sabar nak tau lagi keadaan dia. Terus aku mintak izin guard yang jaga pintu tuh nak masuk. Dia bagi. Lima minit jer yer. Okay. Aku masuk.

Aku : Apit, kaklong nie. Apit okay tak?
Apit : Sakit.
Aku : Apit sakit dekat mane? Mane yang sakit? (Sambil usap-usap sikit rambut dia)
Apit : Kepala. Leher. Tangan.
Aku : Owh yeker. Tak pe la. Tak de pape lah nie. Apit tidur jer lah yer.
Apit : (Tak menjawab. Pejam celik pejam celik mata dia)
Aku : Apit, kaklong nak keluar dah nie. Kaklong tunggu dekat luar yer.
Apit : Kaklong, bukak la dulu benda-benda nie semua. (Dia mintak aku bukak benda dekat tengkuk tuh. Dia tak selesa)

Alahai. Rasa sayu sangat dah. Bila aku keluar, pakcik-pakcik dan makcik-makcik serta sepupu-sepupu aku yang lain baru sampai. Semua orang cemas. Tapi, dan-dan mase tuh dah tak boleh masuk, doktor tengah jahit luka dia. Jadi, semua orang tunggu jer berkampung ramai-ramai dekat luar.

Dalam pukul 10.30 malam, aku dengan abah gerak balik rumah, saudara aku yang baru sampai tadi take over untuk tengok-tengok kan Apit sampai dia keluar. Alhamdulillah. Cuma tangan kena simen dan kaki kena jahit. Dia boleh balik malam nie. Tak kena admit wad. Result x-ray dengan scan pun okay. Cuma biasalah, baru-baru accident, mesti tengah pening-pening sikit. Cakap dengan dia pun, bukan dia ingat lagi.

Yang penting, dia okay dan semuanya okay. Takde yang parah. Mengenangkan situasi Shafiq, semua orang akan rasa hiba sayu dan sebak. Tak pe lah. Keadaan tak mengizinkan. Asalkan dia tahu, yang dia masih ada kitorang dan dia tahu kitorang sayangkan dia, ambil berat pasal dia, tuh dah cukup untuk buat dia gembira dengan hidup dia.

Kaklong doakan Apit cepat sembuh dan boleh pergi sekolah macam biasa. Jage diri baik-baik lepas nie okay. Take care! :')

0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.