Monday, July 18, 2011

Manusia.

Ketunggg! Ketaanggg! Ketuunggg! Ketaangg! Tambah pulak dengan bunyik jerit sana, jerit sini.

Bunyi dari rumah jiran aku.

Kadang-kadang datang spirit baik, "Ohh, diorang tengah kemas-kemas rumah kot. Tuh bunyik ketungg ketangg ketuungg ketaangg tuh". Tapi, bila datang bisikan syaitan, "Diorang nie tengah bergaduh ker ape nieh? Jerit jerit marah marah bagai."

Aku tak tau nak ulas apa dekat sini. Banyak mungkin.

Satu. Setan tuh banyak. Suke jer nak hasut manusia. Sekali kena bisikan macam aku, dah boleh terbit rasa buruk sangka. Cepat-cepat lah kita ubah biar setan kalah. MatLuthfi punya ayat pun boleh guna pakai dekat sini,

"Manusia biasa, kita tidak dapat lari dari menilai orang lain. Dan selalunya kita lebih rajin menilai orang lain lebih dari diri sendiri. Teguran itu perlu, tapi asasnya biar betul."

Dua. Setan tuh banyak. Setan dari api. Panas. Cepat jer dia hasut manusia dengan rasa marah. Jadi manusia, tenang-tenangkan lah diri. Biar setan kalah. Dekat sini aku tiba-tiba teringat ayat dari Blog Zahiril Adzim,

"Lalu, pada malam itu juga aku berdoa, biar dalam keadaan marah macam mana pun aku, aku memohon supaya aku tidak memukul cintaku."

Berbaik sangkalah, berbahagialah dan berkasih sayanglah wahai manusia. :)

0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.