Friday, June 10, 2011

How I miss Putrajaya soooo much! - Part I

You guys, this is a really really loooonggg story. Aku just tulis as aku anggap ini diary aku. Seumur hidup aku tak pernah nak ada diary sebab aku malas menulis, tapi aku rajin menaip. So, no wonder laah entri nie sangat panjang. >.<

Semalam dalam Facebook. Aku dapat tau satu berita. Berita sedih. Ayah kawan baik aku telah pergi menemui Ilahi pagi semalam. Aku terkejut sangat. Sangat terkejut sampai buat aku segera pergi wall kawan baik aku tuh. Memang. Memang dah ramai post ucap takziah ape semua. Tapi, aku tak tau lagi cerita sebenar. Aku tak berani nak cakap apa-apa.

Aku dapat tau pun bila Mubina (classmate Dentistry aku dekat UIA) post dekat wall kawan aku tuh. Husna Syaza. Mubi ucap takziah dekat Husna. Segera aku IM Mubi tanye ape cerita. And last before end IM dengan Mubi, aku mintak dekat Mubi nombor handphone Husna dengan Hamimah.

Okay. Cop cop. Biar aku cerita dari awal. Husna is kawan baik aku masa dekat Putrajaya dulu. Kawan baik sangat wehh. Kitorang selalu bertiga. Aku, Hamimah dan Husna. Dari darjah 5. Mase tuh sekolah dekat SK Putrajaya 1, Presint 8. Kitorang bertiga satu kelas. Nak balik sekolah ker, pergi sekolah ker selalu tunggu bas Nadi Putra tuh same-same. Then, naik darjah 6, aku pindah sekolah dekat Presint 16 yakni kawasan rumah kitorang. Sekolah tuh baru jer siap. Tapi Hamimah dengan Husna tak nak pindah sebab darjah 6 nak UPSR, sekolah tuh baru bina, so, macam tak sure lagi laah pencapaian sekolah tuh macam mana ape semua, banding dengan Presint 8, sekolah tuh dah lama. Dah mantoopp!

Aku kena ikut keputusan ibu dengan abah as keputusan diorang lah yang terbaik for my whole lif. So, terpaksalah aku pindah sekolah berseorangan masa tuh :(

Tapi, tak lah sedih sangat sebab rumah kitorang still dekat jer lagi. Sekolah jer yang lain. Jumpa confirm hari-hari jugak kan. Lepak taman sama-sama petang-petang.

Naik Form 1, kitorang bersatu kembali. Ececey. Sebab dah naik sekolah menengah, Hamimah dengan Husna pun pindah lah masuk SMK Putrajaya 3, Presint 16 pulak. Dan, dah memang jodoh kitorang, again, kitorang bertiga satu kelas lagi. :) Memang meja dalam kelas, pergi rehat, pergi bookshop semua sama-sama lah. Nak-nak pulak mase Form 1 kitorang tiga-tiga dilantik jadi prefect. ^__^

Yang best, kitorang tiga-tiga masuk persatuan unit beruniform PBSM. Ada sekali kitorang kena datang kem untuk ujian PBSM nak tambah pangkat ker ape ntah. Beria berlatih kawad hari-hari. And of corse, kitorang gerak same-same lah mana-mana pun.

Taaaaapiiiii, masa bulan LAPAN, aku kena pindah KL. Sediiihhh :'( Tak boleh bayang aku nangis hari-hari nak kena pindah dari situ. Sedih sangaat laah. Lepas dah angkat dan angkut barang-barang dari Putrajaya ke KL semua, aku naik kereta. Before naik kereta, Hamimah bagi satu kotak dekat aku. Hamimah cakap, bukak nanti. Yang tunggu aku masa tuh, Hamimah dengan Husna laaah. Perlahan-lahan kereta reverse dari kotak parking, perlahan-lahan jugak lah aku lambai-lambai tangan dekat dua orang kawan baik kesayangan aku tuh. Memang MENANGIS aku.

Okay. Back to cerita Husna tadi. Dapat-dapat jer nombor Hamimah dengan Husna, aku terus call Hamimah. Tak nak kacau Husna lagi laah time tuh. Let her cool dulu. Lamaaaa sangat dah tak cakap dengan Hamimah. More than years okay. And tak sangka, Hamimah still simpan nombor aku lagi. Sembang-sembang dengan Hamimah dengan nada yang sangat laah gembiranya. Excited wehh bila dapat cakap balik dengan kawan lama. Segera aku nak tanya Hamimah pasal ayah Husna, dan segera jugak Hamimah nak bagi tau aku pasal berita tuh. Sembang-sembang lagi dengan Hamimah pasal family masing-masing, adik kau, adik aku, abah ibu kau, abah ibu aku ape semua. Tiba-tiba,

Tuttt! Tuttt! Tutt!

Aku habis kredit. Terus tak dapat call balik.

To Husna, be strong my dear. Take care of yourself always. Kite same-same doakan semoga arwah ditempatkan bersama orang-orang yang beriman yer. InsyaAllah.

Kawan-kawan, Al-Fatihah untuk ayah Husna yer. Ya Allah, aku mohon, kau berikanlah sepenuh kekuatan pada sahabatku Ya Allah. Aku kenal dia, aku kenal adik-beradik dia, aku kenal ibu bapa dia. Mereka orang yang sangat baik. Kau permudahkan lah urusan mereka sekeluarga, dan kau tempatkan lah Allahyarham bersama orang-orang yang beriman Ya Allah. Amin.

* * *

Sampai dekat rumah dan syurga baru aku dekat KL, aku memang laah suke sebab rumah baru kan. Tapi, kotak fikiran aku terbayang lagi muka dua orang kawan aku tuh. Cepat-cepat aku bukak kotak yang Hamimah bagi. Soooo nice. Dia bagi teddy bear Mashimaro dengan kertas warna-warni digunting-gunting halus untuk memeriahkan suasana kotak. Yang penting, ada sepucuk surat. Tipu laah kalau tak bertitis-titis mutiara jatuh dari mata aku. Sangat hargai sahabat macam diorang. Sangat-sangat hargai.

Walaupun diorang dekat Putrajaya, aku dekat KL, kitorang still tak lost contact. Awal-awal pindah lagi lah. Aku takde kawan lagi. Aku selalu message pun dengan diorang lah. Rasa macam nak diorang ada sekali dekat sini. Cuma kitorang lost kadang-kadang jer laah. Then kitorang cepat-cepat keep in touch balik.

Time result PMR keluar, Hamimah call aku. Kitorang sembang pasal result apa semua. Syukur Alhamdulillah, kitorang tiga-tiga dapat 8A mase tuh. Happy sangat bila dapat tau tiga sekepala nie dapat result yang sama ;)

Naik Form 4, aku dapat tawaran MRSM Taiping, dan-dan pulak, Hamimah dengan Husna dua-dua dapat Sekolah Sains Seri Puteri. >.< Seronok lagi bila tau tiga-tiga dapat duduk asrama.

Mase nie lah. Mase upper form nie lah yang buat kitorang lost sikit. Even aku boleh bawak handphone, diorang tak boleh. Cuti sekolah pun macam semput-semput jer. Cepat jer rasa masa berlalu. Nak berpublic phone, kehidupan berasrama sangat lah busy nye yang tak terhingga.

Habis Form 5, kitorang contact balik. Ade lah message-message kekadang kala. Bila cerita pasal PLKN, aku tak dapat, tapi aku dapat tau pulaak Hamimah dengan Husna dua-dua dapat PLKN dekat Kem Princess Haliza. Alah, kem yang banyak artis dapat tuh, macam Diana Danielle, Alif Satar dan sebagainya. Sangat jeles okayy! Diorang dah lah dekat. Selalu dapat tempat mana-mana samaa jer. T___T

Semakin tua aku, semakin sikit laah kitorang contact. Message pun seciput dua. Tapi kitorang masih relize yang kitorang still bestfriends. At least, kitorang masih tau dekat mana kitorang masing-masing berada. At least aku masih tau, Hamimah sekarang belajar dekat mana, corse ape. Husna pun sama.

You know what, kira punya kira, dekat TUJUH TAHUN dah kitorang tak jumpa. Sangat laah lama. Serious aku rindu sangat dengan diorang berdua. Nie lah persahabatan paling kekal yang aku pernah ada.

Actually, aku kenal Hamimah lagi lama dah. Masa rumah sebelum Putrajaya lagi. Masa duduk dekat Cheras, kitorang sekolah agama sama-sama, satu kelas. Masa darjah 3 dengan darjah 4. Then, kitorang pun kena pindah Putrajaya sama-sama. Jumpa Husna. Jadi BERTIGA.

Ohh. I miss them so much! Bila lagi nak jumpa nie haa koraaangg? Lepas pindah, aku ade jugak lah datang sana tiga empat kali sepanjang 7 tahun nie. Itu pun, aku ade peluang nak datang sana bila family aku nak pergi rumah sedara aku yang tinggal dekat Presint 16 tuh jugak. Bila diorang pergi rumah sedara aku tuh, aku pun mencuri-curi *tapi mintak izin dulu laah* pergi rumah Hamimah, then call Husna ajak lepak dekat luar rumah. Sampai ibu dengan abah pun dah faham kalau pergi Putrajaya, drop aku dekat rumah kawan aku dulu. HEHE.

Tadi aku sembang dengan ibu aku bagi tau pasal berita ayah Husna, and tanya ibu, "Boleh tak kalau nanti bila-bila cuti nie kaklong nak pergi Putrajaya, nak jumpa Hamimah dengan Husna?". Ibu cakap, "BOLEH!".

Yayy! Tengok laah nanti yer kawan kesayanganku, nanti bila fulus dah ada dalam masa cuti-cuti nie, aku datang Putrajaya jumpa korang okay. Aku dah cakap dengan ibu nak tidur sana kalau dapat pergi sana. So, ape-ape nanti aku bagi tau balik okay. Aku takde pengalaman lagi sampai sana naik kenderaan awam, so, aku kena study Google dulu. Nak drive sendiri, takut sesar barat pulak aku kan. Memandangkan ongkos nak ke sana naik kenderaan awam pun agak lumayan, jadi aku kena menabung dan memujuk ibu abah supaya aku juga dapat pegang fulus yang lumayan untuk sampai sana. ^___^

Hamimah, here aku datang nak lepaskan rindu 7 tahun dekat kau. And Husna, here I come to calm you, InsyaAllah.
See you then bestfriends :)

0 comments:

Post a Comment

Sebijik comment anda amatlah berharga untuk saya.